Full version: sniglar
jakob
-cry-.gif dessa sniglar,har nu hittat sniglar i min varm kompost, devil.gif mördar sniglar,, undrar , kan man lägga snigel gift i komposten confused.gif eller ? de där gröna kornen,, de är väl inget gift i dem,, vill ha bra jord i min kompost sweatingbullets.gif ,, kan ju inte plocka demu r komposten ?
nej någon som har ett bra tips?

[attachment=905:41207030108109.gif]
med vänlig hälsning Jakob
Svante, zon 1
Hur varmt har du i komposten? En isolerad varmkompost som trivs bra kommer upp i så hög temperatur att sniglarna inte överlever. Annars kan du ju prova gift, men det kan bli svårt att distribuera det så att sniglarna kommer åt det.
ingrid fuxwall
Tycker också att det låter konstigt att mördarsniglar överlever i en sluten varmkompost, men de är ju anpassningsbara varelser så de lär sig nog vad som helst.

ingrid
rosita
Sniglar är otroligt kloka djur! whistling.gif De lägger sina ägg under varmkomposten, så har de nykläckta sniglarna nära till maten. Äggen har det lagom varmt under hösten/vintern, tjälen går förmodligen inte ner i marken under en kompost, så det är perfekt för sniglar! På våren tar det ett tag innan värmen kommer upp i höga temperaturer och då har sniglarna redan ätit upp sig till stora sniglar, som ska lägga egna ägg till hösten! ranting.gif Förra hösten hittade jag minst 500 ägg under min varmkompost, men jag fick bort dem!
Eftersom du har sniglar i komposten, så har du inte så hög värme där ännu. Om du får igång förbränningen, ökar värmen sweatingbullets.gif och då kommer sniglarna ut undertill. Jag vet inte om det funkar, men jag hade nog provat att lägga ut grovt salt på marken runt komposten. Sniglarna tåler inte salt. Frågan är vad de väljer att göra; stanna kvar och dö i värmen eller försöka ta sig över saltet? naughty.gif
Du kan också plocka dem för hand i komposten. Jag får alltid en del sniglar i min kompost, men jag har en lång plasttång (avsedd för matlagning) som jag har för att plocka dem med, sen stoppar jag dem i en liten burk med grovt salt och har på locket. Det kan tyckas plågsamt, men vad gör man?.... blush.gif
jakob
thanks.gif för tipset, jo det är en varm kompost men tydligen inte tillräckligt varm ännu,, tror jag ska testa salt, har plockat en del uppe i komposten ,,måste kolla under med,, dom är allt annat än kul,,men de ska få det svettigt sweatingbullets.gif hehe,,osså salt i kring. det där med att ha ihjäl dem det är ingen rolig historia, har provat drunkning men övergått till ett snabbt klipp med sekatör,, i sommras plockade jag ett tag ca 90 varje kväll. var less på det men de minskade lite efter jag köpte snigelfritt gröna pelletsar som de åt och dog av. ( de medlet var inte giftigt för barn , hundar och fåglar) I helgen vände jag och vred på mina stenar och letade snigel ägg överallt, hoppas det blir lugnare på fronten i sommar.
med vänliga hälsningar Jakob
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon