Sniglar är otroligt kloka djur!

De lägger sina ägg under varmkomposten, så har de nykläckta sniglarna nära till maten. Äggen har det lagom varmt under hösten/vintern, tjälen går förmodligen inte ner i marken under en kompost, så det är perfekt för sniglar! På våren tar det ett tag innan värmen kommer upp i höga temperaturer och då har sniglarna redan ätit upp sig till stora sniglar, som ska lägga egna ägg till hösten!

Förra hösten hittade jag minst 500 ägg under min varmkompost, men jag fick bort dem!
Eftersom du har sniglar i komposten, så har du inte så hög värme där ännu. Om du får igång förbränningen, ökar värmen

och då kommer sniglarna ut undertill. Jag vet inte om det funkar, men jag hade nog provat att lägga ut grovt salt på marken runt komposten. Sniglarna tåler inte salt. Frågan är vad de väljer att göra; stanna kvar och dö i värmen eller försöka ta sig över saltet?
Du kan också plocka dem för hand i komposten. Jag får alltid en del sniglar i min kompost, men jag har en lång plasttång (avsedd för matlagning) som jag har för att plocka dem med, sen stoppar jag dem i en liten burk med grovt salt och har på locket. Det kan tyckas plågsamt, men vad gör man?....