Full version: Citrontimjan
Svante, zon 1
Köpte tre citrontimjanplantor förra året och planterade ut i landet. De växte bra och såg ut att må fint och jag hoppades att de skulle överleva. I dag gick jag ut och tittade på dem och de såg helt döda ut. Alla grenarna var knastertorra och spröda och det fanns inget spår av något grönt någonstans.

Därför undrar jag om det är helt kört för mina plantor eller om det finns hopp. Kan de kanske skjuta nya skott från rötterna?

Om de är döda - vad är problemet? Jag har rätt tung lerjord och inte så väldränerat, är det det de inte tål eller vad kan det vara?
Alexander-VG-zon3
jo citrontimjan gillar inte lerjord och inte stående fukt på vintern så det kan ha gjort att dom dött , men vänta ändå till sommaren innan du döds förklara dom . skulle dom nu komma tillbaka så ska du kanske ge dom bättre jord
Eva St
Avvakta du ett tag de kan se rätt risiga ut och ändå komma igång. Mina har inte haft några problem att övervintra tidigare år . Ska ut till stugan och kolla hur de ser ut snart. Mina växer på ett ställe i ganska lucker jord men å andra sidan har jag delat och satt även där jorden är mer åt det tunga hållet och där trivs de också fint så jag tror de klarar båda delar
Karamell
Jag köpte också ett par plantor billigt och tröck ner i rabatten. En av tre tycks ha överlevt. Men jag ger inte upp hoppet ännu. Om de fortfarande ser helt döda ut framåt maj-juni kanske de åker bort men de får en chans att visa vad de går för smile.gif
sqrulan
whistling.gif

Jag har haft citrontimjan i 3 år nu,zon 7/8.

Den är planterad i väldigt sandig jord,jag har
en vän som har den i grusgången.
Det ska vara väldränerat har jag sett.

Men vänta och se,under kan ske.
Anki V
CITAT (sqrulan @ 01-04-2007, 09:22) *
whistling.gif

Jag har haft citrontimjan i 3 år nu,zon 7/8.

Då ska jag testa ingen i mitt "kommand" grusparti i z 5. yes.gif Jag har provat cirtontimjan i två år i rad utan att få den överleva vintern.

Trots att jag har ordentligt upphöjda odlingsbäddar och väldränerat......... fast kanske lite väl "torvig" jord (5 för 100 blandat med ko på påse) men å andra sidan....lavendeln överlever g.gif

/Anki
noora
Min citrontimjan ser ut att ha överlevt vintern utan större problem. Mitt örtland står på lerjord, men översta 10-15 centimetrarna av jorden är ersatta med planteringsjord som jag beställde ett helt lass av förra året (verkar vara en blandning av lera, fint grus och kompost). Jorden är väldränerad och lucker så att det inte blir vatten ståendes, men samtidigt håller den fukt väldigt bra. Förra sommaren när det var jättevarmt och torrt överallt var jorden i örtlandet fortfarande fuktig några centimeter under ytan smile.gif Örterna verkar trivas finfint med det, jag kanske t.o.m. skulle kunna våga mig på att försöka övervintra en rosmarin ute i sån här jord smile.gif
äpplet
timjan är knas...ibland bara dör det.
myy
Min citrontimjan trivs inte heller, bara ett par blad överlevde i örtagården (men den i krukan lever). Lavendeln däremot verkar tåla både blåst och lera. Funderar på att plantera någon annan sorts citrontimjan, det finns ju så många. Faktum är att de flesta timjansorter dör här för i örtlandet gäller "survivel of the fitest". Förra vintern täckte jag med löv och då överlevde den bättre, men ulltimjanen dog.
noora
Min låga citrontimjan som såg ut att ha överlevt vintern har däremot inte överlevt våren... Nu är alla fyra plantor torra. Det hade förmodligen varit en bra idé att täcka dem med t.ex. löv så fort snön smälte undan.

Jag har en högre sort också (ungefär lika hög som vanlig kryddtimjan), den verkar fortfarande må utmärkt. Så om man inte är ute efter just prydnadsvärdet på låg citrontimjan kan jag rekommendera att man provar en högre sort smile.gif Den är dessutom lättare att skörda ifrån och ger mer skörd.
sqrulan
tummenupp.gif

Då måste jag ut och täcka min lite,den lever ännu.

Snön har nyss smält bort och den är grön och fin.
Anna2
Har haft citrontimjan som har överlevt och växt i flera år, tills i år! sad.gif Den verkar stendöd, bara ett fåtal minismå gröna-gula blad... så jag tror den är förlorad. Har inte gjort något annorlunda i år mot tidigare år, så varför den dött just nu är en gåta. Detsamma gäller mammas, som jag för övrigt har fått min citrontimjan ifrån. Alltså, från samma planta.

Tyvärr har även den "vanliga" timjanen också gått vidare. Även den hade växt och frodats under flera år, så lite trist är det allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon