Eva St
ohmy.gif
I rosträsket alltså - var inne och kollade i Kajsas album och det räckte. Snälla nån vad mycket tjusigt det finns. Vilka växter och vilka bilder!!! Underbart!!!
Men hjälp mig nu som inte kan ett dugg
Där stod om Austinrosor Kanadarosor mm mm och en massa olika grupper som Moshata-gruppen Floribunda Bourbon-gruppen Muscosa-gruppen Portlands-gruppen Rugosa-gruppen Alba-gruppen mm mm Vad betecknar de olika och hur vet man vad som är vad
vill lära mig massor g.gif confused.gif
Alexander-VG-zon3
välkommen

jag har kollat både i Kerstins album och i Kajsas album , UNDERBARA rosor ( plus har jag lärt mig att det stavas rosor och inte roser )

och i morgon ska jag ta en shopping sväng och handla rosor
Eva St
tummenupp.gif
UjUj Då får jag fortsätta i Kerstins album senare. Det här är ju mer spännande än en bra bok. Vet bara inte hur jag ska börja bearbeta gubben till att gräva fler rabatter till rosor men det ska nog gå whist.gif
Alexander-VG-zon3
och jag har den turen att jag gjorde rabatter i vintras så jag har att fylla upp

har 300kr att smälla på rosor i morgon rolleyes.gif

du får fjäska ?? kanske frukost på sängen nån dag ?
kerstin z5-6
Vi skrev lite om det där för ett tag sedan
Här

De sk Kanada rosorna är framtagna och Förädlade i Kanada efter år 1900 -De flesta efter 1950
Därför hör de till gruppen Moderna buskrosor /eller moderna rosor -en del av dessa rosor är klätterrosor på 3m eller mer , medan andra är låga rabattrosor -Ytterligare andra är breda robusta buskrosor -1, 5 m vida o 2m höga ..
Gemensamt är att om de är rotäkta klarar de -30-35 underflera månader , de remonterar alla dvs blommar kontinuerligt eller med korta uppehåll , hela sommaren
smile.gif
ploorp Välkommen till rosträsket
Eva St
slap.gif Oj Oj här har man lite att lära kan man säga. Känns nästan som man behövde varit ros i stt förra liv för att kunna lära allt detta. Men hujeda mig vad spännande och med sådana läromästare som dig Kerstin och Kajsa så finns ju alla förutsättningar att i alla fall kunna få in en bråkdel av allt vad ni kan. Hoppas bara inte ni tröttnar på alla frågor g.gif som dyker upp. Lovar att försöka vara en uppmärksam elev för det här var ju farligt kul biggrin.gif
kerstin z5-6
Det här är lite mer uppdaterat än Odla albumet -väntar på omorganisationen

Mina kanadensiska rosor

Övriga rosgrupper

Alla är inte med smile.gif Satte bla 50 st i fjol som inte blommat så bra än -så de är inte med smile.gif crazy.gif crazy.gif crazy.gif
Eva St
smiley_small_hug.gif
tummenupp.gif
Tror bestämt att Nobellstiftelsen får lägga till ett nytt pris ROSPRISET och jag vet direkt vilka två jag ska nominera till det
pilgrim
Hej!

Har också hamnat i rosträsket när jag blev med trädgård. Planterade mina första förra året, en honungsros som ska få växa upp i lönnen, fyra New Dawn, en Mm Hardy och en som jag glömt namnet på... Sitter med Flora Linnéas katalog och ska beställa fler. Ett tips till alla nya rosentusiaster är att gå en minikurs om rosor.

Jag gick fyra gånger på Studiefrämjadet/studieförbundet confused.gif har feber och kommer inte ihåg vad de heter, nåja, det var super! Han som höll i kursen jobbar som trädgårdsmästare på Fredriksdal i Helsingborg och han berättade om alla grupper, egenskaper, färg och form utifrån alla sina diabilder. Vi var inte många, max åtta, och vi ställde alla möjliga och omöjliga frågor under tiden han berättade. Det gav massor! Plötsligt föll mycket det man läst om på plats. Inte kostade det så mycket heller eftersom det var fyra tillfällen.

Glad nybörjare!
kerstin z5-6
Välkommen hit smile.gif
pilgrim
Tack! Idag ska jag bestämma mig för vilka rosor jag ska köpa från Flora Linnea. Tänk att det är så roligt att jag inte ens kunde sova när jag har sovmorgon... w00t.gif Få se vad det blir...
kerstin z5-6
Du får berätta vilka det blev ! cool.gif
pilgrim
Har lätt panik! Vill ha alldeles för många rosor sweatingbullets.gif De får inte plats i min rabatt... har ännu inte kommit till ett beslut... men igår åkte vi förbi Zetas och jag köpte två Venusta Pendula som ska få svinga sig upp i rospergolan tillsammans med mina New Dawn.

Åh, vad det är härligt med våren yahoo.gif
kerstin z5-6
Jag har också två Venusta som väntar på utplantering .. och 28 till .. hoppas våren kommer åter snart
Även jag måste fixa nya rabatter till dessa .. tummenupp.gif
pilgrim
Oj, 28:a till...min sambo bara skrattar. Han tycker att jag är ett rosfreak... Vi planterade den ena igår men eftersom vi bor på lermark som blivit tillplattad av maskiner när vi byggde huset så gräver vi grop nummer två... djupt... sweatingbullets.gif Gissa om det är hårt och svettigt.

Vilka andra rosor har du köpt?
kerstin z5-6
Hälsa du maken att det här är ett år då jag varken sår -eller köper rosor .. de här bara slank med .. förresten är hälften fådda smile.gif hihi återkommer med sorterna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon