Karamell
Jag är inne på mitt fjärde år som trädgårdsinnehavarinna. Och jag har gått från totalt blank till nyfiket intresserad. Ser med spänning hur vissa växter tar sig och andra inte.

Nu är det vår och här i skåne är den tidig i år (Magnoliorna knoppas- typ en månad för tidigt!) och jag var ute igår och rafsade lite i rabatterna. Tänkte att man ska nog göda innan man börjar plantera.

I mitt lilla grönsaksland som skapades för tre år sedan fylldes det då på med ny jord + kompostjord. Förra året grävde jag ner lite kogödsel och det tar sig fint. Ska jag göra likadant i år?

Rabatten på framsidan anlades förra året. Då la jag i ny färsk jord + kogödsel. Men i år är det ju liksom växter överallt och då kan man ju inte gräva runt med gödsel heller. Hur gör man då? Strösslar ovanpå?

Sen har jag fyra nya rosor - vad vill de ha?

Vinrankan - vad vill den ha?

Jordgubbarna?

Vinbärsbuskarna?

Tacksam för alla tips - både konkret på vad jag ska göra med resp rabatt i år och några generella huvudregler att hålla sig till.

flirting.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Grönsaksland gödslas ofta för där skördar man och allt man tar bort måste man ersätta med gödning. Rejält med kogödsel på våren gärna 5-10cm tjockt lager som myllas ner och sedan ytterligare gödningar runt grönsakerna allteftersom de växer under sommaren med ex. gräsklipp, nässelvatten, hönsgödsel, detta gör man varje år.

Rabatten: är det perenner så brukar de inte behöva gödning varje år (jag har inte gödslat så mycket på många år och det växer väldigt bra ändå i perennarabatterna, växer det och växterna ser ut att trivas finns det troligtvis tillräckligt med näring i jorden, jag klipper inte så mycket i mina perenner så jag tar ju inte bort något från denna mark) men när man göder på våren kan man lägga på runt 5cm kogödsel runt plantorna, går det att mylla ner så gör man det annars går det bra ändå.

Rosorna släng på något/några spadtag kogödsel på våren beroende på hur stora de är.

Vinranka: Beror på vilken sort det är staketvindruvor som vill ha lite lägre pH kan man slänga på chrysan + kompost eller rhododendrongödning på. Vanliga vinrankor kan du mylla ner flera spadtag kogödsel runt. Gödslingstid på våren. Man brukar inte behöva gödsla vinrankor varje år.

Du kan lägga ut kogödsel runt jordgubbarna också på våren det är inte så kväverikt och jordgubbar ska inte ha så mycket kväve då blir det mest blad.

Vinbärsbuskar behöver inte gödslas varje år, håll jorden öppen runt buskarna och blanda vissa år ner ett par spadtag kogödsel på våren. Har du aska kan du strössla på ett tunnt lager ett par gånger under odlingssäsongen.

Karamell
Tusen tack för snabbt svar. Jag piper iväg och köper kogödsel smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon