jannan
I min trädgård jag precis fått tillgång till växer fyra stora ölandstokar. De har tydligen inte blivit klippta på ett flertal år 4 eller 5 tror jag.

Min undran är hur mycket jag nu ska klippa? Buskarna är nu en bra bit över en meter höga skulle jag tro och väldigt utbredda och risiga. Dessutom undrar jag när jag ska klippa jag bor i södra hälsinglands inland (Edsbyn). All snö är borta och ytan på gräsmattan börjar torka, om det hjälper nåt confused.gif
Eva 33c
Du måste inte klippa. Ölandstokar ser alltid risiga ut på våren, de grönskar också ganska sent . Å andra sidan blommar de ju vackert under senare delen av säsongen.
Är du osäker så låt de vara och se vad du tycker sen i sommar, så kan du klippa nästa år om du vill.
För man kan klippa om man vill, och tycker de är för stora eller så. Det finns dem som klipper sina helt ner till marken nästan varje år (inte jag dock) eller så kan man klippa bort ett par tre grova gammla grena och tunna ut och föryngar busken på det sättet. Det gör jag ibland när jag har lust.
Bra tid är innan de börjat grönska och efter att den värsta vintern är över, dvs nu hos mig här i zon 5 i allafall.
Alexander-VG-zon3
mina grönskar nu blink.gif

men du kan klippa ner dom om du vill men inget måste , jag klippte ner mina radikalt i vintras jag kanske lämnade 10-15cm
jannan
Hmm.. oki, tack för snabba svar!

Jag ska titta lite närmare på dem och se om jag kanske kan ansa dem lite, ta bort de allra risigaste grenarna kanske. Annars klipper jag ner dem helt för jag läste lite här på odla.nu och där stod att man skulle klippa ner dem vart 3-5 år.
ingrid fuxwall
Våra, bor på västkusten, klipps ner ner helt varje vårvinter (i år har vi glömt bort det - helt plötsligt var det inte vinter längre) och sedan blommar de så fint.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon