Christa
Om man skall odla vindruvor i kallväxthus vad skall man då gå efter när man väljer sort? En del säger att man kan odla druvor för zon 1-2 i ett kallväxthus i zon 4. Någon annan menar att det ju blir lika kallt på vintern i växthuset som ute och att det är det som avgör.

En bekant till mig skall plantera druvor i ett växthus i zon 2 men där det är rätt kallt på vintern. Vi bor i zon 2 på ett annat ställe och när vi hade - 10 här så var det - 20 hos honom.

Han vill ha en kärnfri grön och en kärnfri blå druva. Har ni några förslag på sorter?

Åsa, mälardalen zon 2
Himrod söt grön och kärnfri härdig upp till runt zon 3 funkar utmärkt i kallväxthus.

Osäker på om det finns någon blå kärnfri sort i den svenska trädgårdshandeln så där kanske man får shoppa utomlands och hålla tummarna för att den överlever vintern.

Hur stor är växthuset förresten? vindruvor tar stor plats. Man brukar rekommendera minst ett 15kvm stort växthus för en vindruva, jag har dock min Himrod i ett växthus på 6,5kvm men jag får beskära och pincera ganska hårt.
Christa
Tack Åsa för svar! Jag vet inte riktigt hur stort växthuset är men jag tror egentligen inte att det är lämpligt att sätta mer än en druvplanta. Det är 5,5 meter högt i bakkant och 3,5 i framkant men vad jag kan se på den bild jag fått så är det inte så långt som det är högt.

Släpper man upp plantan ända upp så blir det ju ett väldigt klättrande på stege så det verkar väl inte vara någon bra ide. Himrod har jag hittat på flera ställen. Det står dock att den är starkväxande. Tror du att det blir orimligt mycket klättrande för att tukta den även om man bara släpper upp den till 3 meters höjd?

När man räknar med 15 kvadratmeter växthus per vinranka, är det då för att det som är ovan jord skall få plats eller är det för att jordvolymen skall räcka? Hur stor jordvolym krävs per planta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon