Egorina
01-04-2007, 13:28
Har just blivit med växthus, levereras om någon vecka... spännande

Det är 5 kvm stort i 4 mm isolerplast. Nu undrar jag om man kan placera det så att det står i sol hela dagen eftersom det inte är glas. Eller borde man placera det så att det skuggas av träd de allra varmaste timmarna på dagen.
Tacksam för tips!
Åsa, mälardalen zon 2
01-04-2007, 13:39
Om du har ett ställe där det blir skugga under ett par timmar under den varmaste perioden mitt på dagen så skulle jag välja det stället, många av de växter vi har i växthus ex. tomat, gurka, melon mår inte alls bra av för höga temperaturer så det är bara bra med lite skugga under den varmaste perioden.
Kamilla z 7
01-04-2007, 16:34
Jag har plast,och det blir varmt därinne ändå...
så har du möjlighet med lite skugga på dagen så är det bäst!
skogstroll
02-04-2007, 08:11
Puh jag ägnade mig åt att skruva ihop stommen till växthuset i helgen... vilket pyssel... men vad underbart när det blir klart!
Egorina
02-04-2007, 08:40
Tack för svaren nu vet jag hur jag skall göra, jättebra forum dethär

.
Om man inte har någon skugga alls på tomten då, hur gör man då? får man skaffa något automat-tak som öppnar sig när det blir för varmt eller måste man hänga för något så de får skugga?
Egorina
16-04-2007, 16:41
Tack för alla era råd

Jag har velat fram och tillbaka men nu äntligen bestämt mig för var växthuset skall stå. Det blir nästan mitt på gräsmattan ganska nära huset, där finns det skugga mitt på dagen när det är som allra hetast men även morgon- och kvällssol. Vad skulle jag ta mig till utan er
Jonas70
17-04-2007, 08:04
CITAT (Orcus @ 16-04-2007, 12:27)

Om man inte har någon skugga alls på tomten då, hur gör man då? får man skaffa något automat-tak som öppnar sig när det blir för varmt eller måste man hänga för något så de får skugga?
Ordentligt med skugggardiner är ett måste i så fall (om du nu inte har kanalplast istället för glas). Om långsidan på växthuset vetter mot söder, så räcker det att skugga denna sidan och delen av taket.
*Humlan*
17-04-2007, 17:21
Jag har kanalplast och skuggar ändå... Det blir himla varmt i mitt växthus mitt på dagen. Jag hade inte möjlighet att placera det så det skuggades naturligt mitt på dagen. Men nu är mitt växthus bara på 6,5 kvadrat, kanske blir det inte så varmt i ett växthus med kanalplast som är större?
EXTRA AUTOMATISKA LUCKOR !!!
F.ö. har jag inget att tillföra ...
Egorina
17-04-2007, 19:43
Mitt växthus (som inte kommit ännu) är också 6,5 m2, har 2 luckor med automatiska öppnare sen har jag också en fläkt jag tänkt sätta dit. Det kommer att stå delvis i skugga dom allra varmaste timmarna på dagen så månne det inte skall ordna sig i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.