jonnamajonna
01-04-2007, 14:31
Hej!
Min minst 20 år gamla porslinsblomma mår hemskt dåligt. I somras växte det en gulaktig svamp i krukan, jorden var fuktig och jag lät den torka ut. Blomman såg ut att må bra och svampen försvann. I januari fick blomman bo ensam i min lägenhet eftersom jag flyttade (fick vatten som vanligt, någon gång i veckan men jag pratade inte så mycket med den). När jag sen tog med den hit till mitt nya hem såg den ledsen ut. Den hade vita fläckar på bladen och nu efter två månader är grenarna mjuka och verkar nästan ha ruttnat inifrån och den tappar blad. Den står skuggigt ung. på samma sätt som den gjorde i min förra lägenhet och den har fått lagom vatten och t.o.m. lite gödnignsmedel sen den kom hit. Känner någon till om symptomen beror på svampen som växte där i somras? Kan jag få den frisk? Vilket pH gillar porslinsblomman egentligen? Om jag häller på kalk trivs ju inte svampen i varje fall men lomman blir kanske inte glad? Ska jag klippa ner så mycket som möjligt och byta jorden? Kanske tvätta rötterna och desinficera krukan? Hur gör man? Jag vill så gärna att den ska överleva eftersom jag haft den sen jag var liten och fick den då av min kära granne Arne. Hoppas någon har något bra tips! Glad påsk!
Åsa, mälardalen zon 2
01-04-2007, 15:55
Varför skulle inte svampen trivas ifall du häller på kalk?, svamp växer väl både i högt och lågt pH.
Med tanke på att det kom upp en synlig fruktkropp skulle jag tippa att det är en helt ofarlig svamp som lever på förmultnande organiskt material. De svampar som ställer till elände på växter och som lever på eller inuti växten brukar man behöva mikroskop för att kunna se fruktkroppen (+ vissa svampar som drabbar växter har inga fruktkroppar).
Jag tycker det låter som om den har blivit övervattnad så växten ruttnat många porslinsblommor vill torka upp mellan vattningarna så de kanske bara behöver vattnas 1-2ggr i månaden på vintern lite beroende på hur varmt man har det och hur stor krukan är. Om du har delar som ser fina ut testa och sätta lite sticklingar av de växtdelarna.
Är de delar som är strax ovanför jorden mjuka och svampiga också och verkar ha ruttnat hjälper nog inte omplantering.
Hej, jag har också varit med om att en porslinsblomma har skrumpnat. I mitt fall tror jag att det berodde på dåligt ljus över vintern, eventuellt i kombination med övervattning. Ta sticklingar om det finns friska rankor kvar, det är inte säkert att din planta överlever. Det gjorde inte min, men jag tog sticklingar och nu har jag en fin planta som blommar.
Jag skulle ta några sticklingar och börja om på en ny planta, där det är frisk ved.
Har det börjat mjukna så går nog inte hela plantan att rädda. Jag tror inte du skall ha kalk, det gör nog mer skada än nytta.
Svampen i krukan gör nog ingen skada alls på plantan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.