Full version: Stamros !
snillan
Hej
Jag fick en stamros förra året av mina föräldrar, vet inte vilken sort men det är stora röda rosor på den. Jag täckte in kronan och ympstället med juteväv och fyllde med torra löv i detta. Rosen har klarat vintern, jag har kikat in och det är fina gröna grenar med små bladskott. Törs jag ta bort täckningen, jag bor i zon 3, eller är den så känslig att jag bör låta det sitta kvar ?

Snillan
kerstin z5-6
Lätta på skyddet men låt skuggväven vara -det blir kallt nu -har du otjälat är det mindre fara ... ta av det en molnig dag .gärna då det lovas en vecka med regn i mitten / slutet av april
snillan
Tack Kerstin för ditt svar, jag är så himla rädd om denna ros och det är ju första vintern jag övervintrat den, jag gör som du säger. thanks.gif

Snillan
kerstin z5-6
Ibland lägger jag dubbel fiber över rosen när jag låtit säckväven fara .. den släpper in ljus , men inte för mycket ..
Blir bra träning och kan sitta på ca 1 v .. sen brukar faran vara över
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon