Full version: Rabattplanering
åsali
Jag är en flitig besökare här på Odla, men jag skriver inte så mycket.
Vår trädgård är hopplöst eftersatt, men nu börjar vi komma ur "småbarnsdimmorna" och känner ett behov och ork att börja fixa till.

Nu har jag suttit och kollat in perennerna som man kan köpa här via Odla. Till min glädje finns flera av de växter jag vill ha med i deras försäljning! tummenupp.gif
Eftersom jag för närvarande är fattig student så har jag inte råd med allt för mycket. Tänkte göra som så att jag fixar till en rabatt med fina växter som jag beställer från Odla. Sedan nästa år så delar jag plantorna som jag sätter i år och fyller på i en annan rabatt som skall ha samma/liknande innehåll.

De växter jag har tittat på är:
Hosta
Blodnäva
Fänrikshjärta
Höstflox
Astillbe

Kan samtliga av dessa delas? Hostan vet jag att den går att dela, men de övriga?
Christer i Falköping
Tycker det är lite tidigt att dela dem redan nästa år, vänta gärna lite om du kan hålla dig. Men skäms inte för att tigga till dig växter från dem som har, trädgårdsfolk är mycket generösa av sig.
Christer.
ingrid fuxwall
Nu är ju inte jag någon veteran på odling och kanske jag inte har optimala förhållanden för växter men för mig tog det bra många år innan jag kunde dela Astillbe, men till slut gick det.

ingrid
Immix
En del av mina nävor blev så stora att de gick bra att de gick att dela anra året. Andra har varit tanigare.
olgak
Höstflox går att dela, men de växer ju som bara den, kanske du kan hitta någon granne eller bekant som har den redan, så kunde du få dela deras i stället för att köpa? Jag har bra erfarenhet av att dela andra året, t.ex. stormhatt och kantnepeta, men de växter du valt har jag inte provat att göra så med.
Gåsis
Blodnävan brukar fröså sig så den kommer du nog inte behöva dela på. Fänrikshjärtat räcker det med en liten rotbit för att du ska få en ny planta. Hostan tycker jag det är för tidigt att dela år två. Phlox brukar skicka upp sidoskott så den behöver man heller inte dela på utan man får nytt ändå. Däremot tar den lite tid på sig att etablera sig, åtminstone här hos mig.

/Åsa
pusillus
Förra året fick jag tilloch med slänga plantor som jag delat och inte fick plats längre, hittade ingen som ville ha dem! Flox, Iris, Alunrot, dagliljor mm. Tråkigt men vad gör man? Sätt upp en lapp i affären att du vill ha, hoppas du får napp!
Vet inte var du bor annars kunde du få av mig.
Mia, zon 3
Testa t.ex. att efterlysa växter här på Odla, eller på Allt om Trädgårds växtbytarforum. AoT
Och besök växtmarknader, om du vet var du har någon sådan - man brukar inte behöva stora summor för att få mycket med sig hem.
Prova också att så perenner - det är inte alls så svårt som man tror ibland. Krukorna kan i nästan alla fall stå ute under vintern, så att man knappt har några bekymmer alls med dem, tills de är stora nog att få komma ut i rabatten.
Första åren med en ny rabatt kan man strö ut frö till ettåringar för att få lite mer volym tills perennerna kommer sig. Jag gillar vallmo för sådant, t.ex.
Och som föregående talare skrev - fråga i grannskapet. De allra flesta med uppvuxen trädgård brukar bara bli glada av att få dela med sig.
Lycka till!
åsali
Tack för alla svar!
Jag får plantera växterna jag beställt och så får vi ser hur det ser ut nästa år! biggrin.gif

Jag bor i Norduppland. Vet att det är en växtbytar/försäljningsdag i början på juni. Men det är ju så långt dit... Känns det som iallafall...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon