Full version: Kiwano
mogge92
Hej! Jag köpte en kiwano för några dagar sedan och planterade några frön. Nu har den kommit upp och är ungefär 5cm hög. Någon som vet hur den skall skötas eller hur den växer? Blir det frukter? Måste dom pollineras?
tack på förhand //Morgan Sundeman
Piccante
Hittade tyvärr inte mkt fakta om Kiwano Cucúmis metuliférus, (Cucurbitaceae) mer än att det är en ettårig afrikansk gurkväxt som odlas mest som kuriosa och äts som passionsfrukt. Verkar alltså inte vara perenn och måste nog sås tidigt på året om den ska hinna ge frukt. Har tyvärr inte hunnit prova att odla den själv än.

Prova att googla och leta efter odlingsråd.
Eva 33c
Jag har odlat den en gång när jag nyss fått växthus. Jag behandlade den på samma sätt som gurkplantorna, förkultiverade några veckor och satte ut i växthuset när det var varmt (inte under 15 grader ens på natten). Den var väldigt rolig att ha för den snodde in hela växthuset i långa rankor så jag såg ut som världens proffsodlare. Det blev frukter, insekterna skötte pollineringen, för pollineras måste de nog. Mina frukter hann inte mogna riktigt den sommaren, kanske började jag försent eller så var det för kall sommar eller nåt. det var som sagt mitt första odlar år i växthud. Jag har faktiskt inte provat igen...
Ammoura
såg att impecta har kiwano-frön, kika in på sidan så står det väl lite om dom iallafall. Ingen egen erfarenhet.
mogge92
har iaf märkt att dom växer som tusan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon