CITAT (marskattan @ 08-04-2007, 13:09)

Hejsan!
Jag hade en ritning liggande på datorn och efter lite sökande på nätet hittade jag vart den kom ifrån. Så jag bifogar (hoppas jag) två olika ritningar, den ene är bred och har blommor på båda sidor och den andra är smalare. Nu kallas dessa för Pelargontrappor men jag tror inte dina "vanliga" blommor trivs sämre för det
Fristående blomstertrappaDen smalare trappanLycka till!
Tack så mycket för ritningarna! Der ser inte alltför svårt ut, med förenade krafter borde det nog gå... Och jag tror inte heller att mina kryddor och andra blommor kommer klaga för att de får stå i en pelargontrappa - jag får helt enkelt låta bli att tala om det för dem!

CITAT (silas @ 08-04-2007, 13:24)

Ja, det är klart, en petig sambo kan förstöra planen med en charmigt sned och vind trappa... för prydlig blev kanske inte min direkt.
men angående den sneda nederkanten så lutade jag alltså min trappa mot en vägg. så snedheten i nederkanten ska liksom balanseras mot vinkeln i trappans lutning, om du förstår vad jag menar.... om man har rätt lutning på trappan i förhållande till hur sned man gjort nederkanten så blir det stadigt. eller så sätter man dom tyngsta blommorna längst ner, då blir det också stadigt...

OK, så det är inte så jättenoga med vinkeln, det fixar man sen med lutningen... Men det är iaf viktigt att de två plankorna är lika sneda, alltså med samma vinkel, eller?