Full version: Ormhassel
Eva St
Var ute på stugan idag och kollade bl a min Ormhassel som mådde prima liv och hade otroligt fina hängen nu
Vet att jag frågade i höstas angående att det kom upp en rak gren bredvid de krokiga fick då rådet att klippa bort den vilket jag tydligen missade i höstas och nu såg jag några fler raka grenar på väg upp de syns till vänster längst fram (de längre bak är stödpinnar till Veronican)i bild. Är det bara att klippa bort eller behöver jag göra något annat så inte det raka tar överhand

och här en bild på hängena

Yin o Yang
Har inget svar på Din fråga, men jag köpte en egen ormhassel i torsdags wub.gif . Har tittat flera år, men varit osäker på vilken zon den klarar. Den jag köpte nu ska klara zon V. Är också nyfiken på vad man gör med de raka grenarna, om det skulle dyka upp några. Nu ska jag bara hitta ett bra ställe att gräva ner den på och sedan hålla tummarna för att den trivs där tongue.gif
Hannele
CITAT (Eva St @ 02-04-2007, 01:33) *
nu såg jag några fler raka grenar på väg upp

Fina bilder. Skrapa undan jorden, du ska helst vrida av dem.
Skär man, stimulerar man de sovande knopparna att bilda nya rotskott.
Blomstersmurfen
Jag har en som är 6 år, och den har aldrig fått några raka grenar. Men det kanske är ovanligt?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är mycket vanligt att det dyker upp raka skott. Ormhassel är ympad på vanlig hassel, de raka skotten ska tas bort annars tar den vanliga hasseln över och såsmåningom dör de skruvade delarna bort.
Eva St
thanks.gif
Vad bra nästa gång jag kommer ut till stugan ska här slitas och vridas för den fååår iiiinte bli rak!!!!
slaktaren
Dessa raka grenar du ser komma från din Ormhassel är från ymproten som brukar vara en rot från en vanlig Hassel.
Eva St
Aha ska jag ge mig på att försöka rota det raka skottet och få en vanlig Hassel av det eller är det bara att kasta iväg det raka skottet confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon