Full version: Innevxthus i vxthuset
uno
Nu skall jag bertta hur jag har byggt mitt innevxthus i mitt kallvxthus. Tipset fick jag av ngon hr p Odla.nu.
Materialbehov: 100 cm elrr 8st i golv, 12st i tak och 8 st i sidorna. 17 st knutar finns hos Willab till deras odlingstunnlar och bubbelplast. Innevxthuset blir d 2 x 2 meter och en meter hgt med platt tak.

Gr en takfyrkant av de 12 elrren och en golvfyrkant 8 elrr. I takdelen har du en fyrdelsknut dr Du fster 4 elrr detta fr att plasten vilar p detta. Tak och golvdel frbinder Du med de 8 sido elrren. Bubbelplasten lgger du ver konstruktionen. Naturligtvis enbart sidor och tak. Silvertejp anvnde jag fr att fsta plasten
I varje hrn har jag en lina som gr upp i taket, lper genom i vxthustaket fastsatta schacklar och ner till var sida av drren. Nr jag vill t vxterna hissar jag upp konstruktionen.
Det r frsta ret jag gjort s hr och det fungerar vldigt bra. Man slipper bygga hgt fr att f sthjd i det och det behvs ingen drr.
Ett stort tack till den som lmnade detta tips.
kollba
En frga...
Jag behver ha tag i knutar fr att knyta ihop elrr men hittar inte dem p Willabs hemsida...
Var finns de ?

Jag hittade andra knutar p mssan, jag tror de hette Rttviksknuten, som kostar 35 kr/st. r Willabs billigare eller ?
KURT
CITAT (kollba @ 02-04-2007, 13:00) *
En frga...
Jag behver ha tag i knutar fr att knyta ihop elrr men hittar inte dem p Willabs hemsida...
Var finns de ?

Jag hittade andra knutar p mssan, jag tror de hette Rttviksknuten, som kostar 35 kr/st. r Willabs billigare eller ?

Det verkar g att bestlla hos rttviksknuten
kollba
Jo...
Men du skrev "17 st knutar finns hos Willab till deras odlingstunnlar och bubbelplast. "
Det r drfr jag undrar var du hittar dem p Willabs hemsida och vad de kostar...
uno
Kanske hade jag fel att det hos Willab gr att kpa enbart kopplingarna, men gr ett frsk. P sidan 73 finns Tck o Vx.
Sjlv kpte jag mina odlingstunnlar och extrakopplingar frn detta fretag.
Odlingsvgen 314 92 Lngaryd
Telefon: 0371-32138 Fax: 0371-30220, Mobil: 070-5613910
E-post: info@cbtrading.se
www.cbtrading.se

Rttsviksknuten ser helt annorlunda ut.
Hlsning
Uno
kollba
Kollade hemsidan du angav och deras kopplingar kostar ju bara 10 kr jmfrt med rttviksknuten 35 kr.

Du anvnder vanliga vita elrr ?
Vilken rrdiameter r det ?
Jag antar att du har goda erfarenheter av CBtradings rrkopplingar - dvs de blser inte isr eller s ?
uno
CITAT (kollba @ 02-04-2007, 20:23) *
Kollade hemsidan du angav och deras kopplingar kostar ju bara 10 kr jmfrt med rttviksknuten 35 kr.

Du anvnder vanliga vita elrr ?
Vilken rrdiameter r det ?
Jag antar att du har goda erfarenheter av CBtradings rrkopplingar - dvs de blser inte isr eller s ?

Urskta drjsmlet. Mtt med tumstock r rrens yttermtt ca 15 mm. Nr jag har anvnt kopplingarna utomhus har jag anvnt de grna originalrr som jag kpte frn CB Trading. Dessa blste inte isr.
Jag kollade nu elrren i kopplingen och de gr trgt s de sitter bra.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon