uno
Nu skall jag berätta hur jag har byggt mitt inneväxthus i mitt kallväxthus. Tipset fick jag av någon här på Odla.nu.
Materialbehov: 100 cm elrör 8st i golv, 12st i tak och 8 st i sidorna. 17 st knutar finns hos Willab till deras odlingstunnlar och bubbelplast. Inneväxthuset blir då 2 x 2 meter och en meter högt med platt tak.

Gör en takfyrkant av de 12 elrören och en golvfyrkant 8 elrör. I takdelen har du en fyrdelsknut där Du fäster 4 elrör detta för att plasten vilar på detta. Tak och golvdel förbinder Du med de 8 sido elrören. Bubbelplasten lägger du över konstruktionen. Naturligtvis enbart sidor och tak. Silvertejp använde jag för att fästa plasten
I varje hörn har jag en lina som går upp i taket, löper genom i växthustaket fastsatta schacklar och ner till var sida av dörren. När jag vill åt växterna hissar jag upp konstruktionen.
Det är första året jag gjort så här och det fungerar väldigt bra. Man slipper bygga högt för att få ståhöjd i det och det behövs ingen dörr.
Ett stort tack till den som lämnade detta tips.
kollba
En fråga...
Jag behöver ha tag i knutar för att knyta ihop elrör men hittar inte dem på Willabs hemsida...
Var finns de ?

Jag hittade andra knutar på mässan, jag tror de hette Rättviksknuten, som kostar 35 kr/st. Är Willabs billigare eller ?
KURT
CITAT (kollba @ 02-04-2007, 13:00) *
En fråga...
Jag behöver ha tag i knutar för att knyta ihop elrör men hittar inte dem på Willabs hemsida...
Var finns de ?

Jag hittade andra knutar på mässan, jag tror de hette Rättviksknuten, som kostar 35 kr/st. Är Willabs billigare eller ?

Det verkar gå att beställa hos rättviksknuten
kollba
Jo...
Men du skrev "17 st knutar finns hos Willab till deras odlingstunnlar och bubbelplast. "
Det är därför jag undrar var du hittar dem på Willabs hemsida och vad de kostar...
uno
Kanske hade jag fel att det hos Willab går att köpa enbart kopplingarna, men gör ett försök. På sidan 73 finns Täck o Väx.
Själv köpte jag mina odlingstunnlar och extrakopplingar från detta företag.
Odlingsvägen 314 92 Långaryd
Telefon: 0371-32138 Fax: 0371-30220, Mobil: 070-5613910
E-post: info@cbtrading.se
© www.cbtrading.se

Rättsviksknuten ser helt annorlunda ut.
Hälsning
Uno
kollba
Kollade hemsidan du angav och deras kopplingar kostar ju bara 10 kr jämfört med rättviksknuten 35 kr.

Du använder vanliga vita elrör ?
Vilken rördiameter är det ?
Jag antar att du har goda erfarenheter av CBtradings rörkopplingar - dvs de blåser inte isär eller så ?
uno
CITAT (kollba @ 02-04-2007, 20:23) *
Kollade hemsidan du angav och deras kopplingar kostar ju bara 10 kr jämfört med rättviksknuten 35 kr.

Du använder vanliga vita elrör ?
Vilken rördiameter är det ?
Jag antar att du har goda erfarenheter av CBtradings rörkopplingar - dvs de blåser inte isär eller så ?

Ursäkta dröjsmålet. Mätt med tumstock är rörens yttermått ca 15 mm. När jag har använt kopplingarna utomhus har jag använt de gröna originalrör som jag köpte från CB Trading. Dessa blåste inte isär.
Jag kollade nu elrören i kopplingen och de går trögt så de sitter bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon