Full version: Mina Pellisar ruttnar
papegojflickan
Jag har övervintrat Pelagoner med bra resultat tills jag plockade fram dom o planterade om.
Nu har dom börjat ruttna tror jag.Stammen blir svart o mjuk en bit upp o sen dör dom.
Dom står fortfarande kvar i uthuset, men jag tar fram dom i skugga utomhus
har inte vattnat övedrivet snarare tvärtom.
Har beskurit dom.
Vad är det som händer?
Margith
När stammen blir svart och mjuk, beror det oftast på för lite ljus, för svalt och/eller för blött.
Du skriver att du har dina i uthuset, hur ljust och varmt är det där?
När jag planterat om mina pelargoner på våren tar jag fram bräck-järnet och pressar in dem i värsta söderfönstrena crazy.gif
Mitt förslag blir alltså, flytta dina pelargoner till ett varmt och soligt ställe.

Hoppas att det ordnar sig med dem. Så himla trist om de ger upp nu.

Fenja
Jag drabbades av det där... att stammarna svartnar och de bara viker ihop sig och dör och fick till svar att det är "stora pelargondöden". Huruvida det är ett virus eller inte tvista de lärde om, det drabbade inte alla pellisar i samma fönster hos mig, utan vissa stod mitt i de döende och frodades. Det funkar inte att ta sticklingar ovanför det svarta även om de ser friska ut, de dör i alla fall. "Stora pelargondöden" tog 2/3 av min samling om kanske 250 sorter tyvärr...
Mvh
Fenja
papegojflickan
Jag upplever att det är som du Fenja beskriver, vissa växer o frodas o andra dör.
Har även provat att ta in dom i ett ljust varmt fönster, o ett ljust lite svalare fönster men resultatet blir alltid att dom torkar ihop o dör iallafall. Så iår tänkte jag prova att inte ta in dom utan låta dom stå kvar, o då händer detta. Suck.
Fenja
Ja, det är jättetråkigt Papegojflickan... hoppas att de flesta klarar sig i alla fall. Jag har "slutat" med pellisar i år, har bara sex stycken som jag verkligen gillar kvar. Du får gärna höra av dig och få sticklingar av dem om du är intresserad, men vänta för säkerhetsskull tills "döden" upphört. Kolla också på www.pelargonsallskapet.com där kan du hitta sticklingar.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon