Haha...ja beskrivningen är väl lite överdriven men det känns nästan så...

Jag har beställt o fått 2 magnolior från Holland (Magnolia Soulangiana + Magnolia Soul. "Alba Superba"), jättefina.... Jag vet att som kanske inte kommer att funka här i vad som är zon 5 generellt....men jag har soligt o skyddat läge där de ska stå så jag måste få testa....de är ju det vackraste som finns!
Nu till knivigheterna....

1. Hur fort tror ni jag måste få dom i backen?
2. Blir en blanding på matjord, lecakulor, rododendronjord samt lite sten bra tror ni...?
3. Tänkte gräva en grop som är 50 cm djup o 100cm i diameter, allt enligt boken Magnolia av Söerberg/Åsheden. Vad tror ni om det?
4. Jag vet att man inte ska flytta magnolior, men skulle det vara möjligt att plantera dom på ngt sätt nu, i väntan på de ultimata läget i ett par veckor....?? (ska bygga om altanen o därmed få fin plats till mina magonloior...)
5. Mer tips att tänka på tar jag gärna emot.....jag vill, jag vill, jag vill verkligen att detta ska lyckas!
Jag tror dom är skickade den 27/3....i alla fall så är fakturan utskriven då...så de borde ju om inte annat vara i behov av lite vätska....
Tacksam för svar o idéer....
Eva, Umeå