proppelina
Hej!
Haha...ja beskrivningen är väl lite överdriven men det känns nästan så... sos.gif

Jag har beställt o fått 2 magnolior från Holland (Magnolia Soulangiana + Magnolia Soul. "Alba Superba"), jättefina.... Jag vet att som kanske inte kommer att funka här i vad som är zon 5 generellt....men jag har soligt o skyddat läge där de ska stå så jag måste få testa....de är ju det vackraste som finns!

Nu till knivigheterna.... g.gif

1. Hur fort tror ni jag måste få dom i backen?

2. Blir en blanding på matjord, lecakulor, rododendronjord samt lite sten bra tror ni...?

3. Tänkte gräva en grop som är 50 cm djup o 100cm i diameter, allt enligt boken Magnolia av Söerberg/Åsheden. Vad tror ni om det?

4. Jag vet att man inte ska flytta magnolior, men skulle det vara möjligt att plantera dom på ngt sätt nu, i väntan på de ultimata läget i ett par veckor....?? (ska bygga om altanen o därmed få fin plats till mina magonloior...)

5. Mer tips att tänka på tar jag gärna emot.....jag vill, jag vill, jag vill verkligen att detta ska lyckas!
Jag tror dom är skickade den 27/3....i alla fall så är fakturan utskriven då...så de borde ju om inte annat vara i behov av lite vätska....

Tacksam för svar o idéer....

Eva, Umeå

thanks.gif
Christer i Falköping
Med tanke på vilka du köpt, så borde du kanske försöka ha dem i krukor. Inte de härdigaste direkt. Tror faktiskt inte de har någon större chans alls hos dig tyvärr. Men om du nu skall ha ned dem i jorden så är det väldränerat, lätt sur jord som gäller, så din blandning ser bra ut.
Christer.
Jan af Lisö
Det var nog inga Magnolior för Umeå, dessvärre. Kanske för Skåne?

Olav Kalleberg i Norge brukar odla exotiska magnolior i krukor som han förvarar svalt och mörkt inomhus på vintrarna.
Han brukar delta i detta forum Hagepraten, har kanske skrivit något tidigare. Har för mig att kruka heter "potte" på norska.
jegi
Det kan nog bli lite tufft...

Jag har en soulangeana uns (utan närmare specifikation) i zon 4. Den har överlevt två år och blommade med magnifika blommor första sommaren, och ganska små förra sommaren. Den står ganska vindskyddat i söderläge. Tillväxten så här långt är väl ett par cm. Den står i vanlig jord. Den kom med avhuggna rötter så det var ju också en dålig start. Första vintern skyddade jag den med löv och säckväv. Andra vintern inget skydd. Jag känner att jag kunde gjort mycket mer för denna planta och hittar du en riktigt skyddad plats så kör hårt. Risken är väl att det går ungefär lika som för mig, men man vet ju aldrig.

Om du planterar ut dem så sätt dem på definitiva platsen på en gång. Ha dem i kruka tills dess.
Annars så tycker jag du ska prova merrill som växer som sjutton hos mig.
Alexander-VG-zon3
dom behöver ju sommarvärme och en lång sommar för att klara vintern , vilket vegetationsperioden är längre i södra Sverige än i norra vilket gör att dom klara sig bättre i södra . så är de magnolior du köpt knappt härdiga hos dig så tror jag knappast dom klara sig så bra om sommaren är kort eller blir sval å regnig . men i skyddat söder och vira in dom i skydd å allmänt zonknäckeri så kanske det går men som andra sagt i krukor överlever dom garanterat plus kan du ju gräva ner dom i marken och ta upp dom efter -10c sen in i vinterförvaring . sen gräva ner dom igen på våren
proppelina
Tack för era svar!

Ja jag vet mkt väl att jag har valt en sort som säkert skulle klara sig betydligt bättre i södra Sverige... men som sagt har jag inte provat så kan jag inte säga säkert att det inte funkar.... SÅ jag vill i alla fall försöka o då oxå med så mtk trix o knep som möjligt.... yes.gif

Så om jag sammanfattar det som ni har sagt lite så blir det att:
Plantera i en kruka
Plantera krukan i jorden , med så porös jord som möjligt i o runt omkring
All annan tänkbar zonknäckeri
Mörkt o svalt på vintern

En fråga till har jag då om det här med krukodling...hur stor ska krukan vara?? Jättestor? Material som är lämplig på krukan?

Tack än en gång....

Eva

Anders zon 1
Dessvärre misstänker jag att M. soulangeana inte funkar särskilt bra i kruka. De är ganska storväxta magnolior och jag kan tänka mig att det blir svårt att få dem att överleva i kruka i längden. Ska det fungera måste nog krukan vara VÄLDIGT stor efter några år.

Jag har också provat M. soulangeana (odefinierad sort) i zon 4 med mycket dåligt resultat. Den överlevde visserligen i fyra år men frös varje vinter tillbaka mer än den tillväxte och sommaren innan den gick hädan var den bara 2 dm hög (1,5 m från början). Några blommor såg jag aldrig röken av... Magnolior som jag har goda erfarenheter av i zon 4 är däremot M. kobus, M. stellata, M. sieboldii, M. 'Leonard Messel' och M. 'Merril'. De har inte riktigt lika pampiga blommor som M. soulangeana men är definitivt värda att satsa på ändå!

Om du vill prova att plantera ut dina magnolior så bör du sätta dem så skyddat, varmt och soligt som möjligt och i väldränerad jord. Har hört att en del norrlänningar med framgång odlar känsliga växter i ren sand och bara gödslar med gräsklipp. Jag har aldrig testat det själv och vet inte om det fungerar men du kan ju alltid prova.

Alexander-VG-zon3
CITAT (proppelina @ 02-04-2007, 19:08) *
Tack för era svar!

Ja jag vet mkt väl att jag har valt en sort som säkert skulle klara sig betydligt bättre i södra Sverige... men som sagt har jag inte provat så kan jag inte säga säkert att det inte funkar.... SÅ jag vill i alla fall försöka o då oxå med så mtk trix o knep som möjligt.... yes.gif

Så om jag sammanfattar det som ni har sagt lite så blir det att:
Plantera i en kruka
Plantera krukan i jorden , med så porös jord som möjligt i o runt omkring
All annan tänkbar zonknäckeri
Mörkt o svalt på vintern

En fråga till har jag då om det här med krukodling...hur stor ska krukan vara?? Jättestor? Material som är lämplig på krukan?

Tack än en gång....

Eva

du kan ju göra klimatet så bra som du kan , och sen vira in plantan i vinterväv , men tråkigt nåå, nån dag kommer domedagen då den är för stor att skydda å då fryser den ihjäl kanske , men grön vinterväv skyddar ju den om du virar in den efter nån frostnatt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon