Full version: Physalis/Gyllenbär
mogge92
Hej hej! Tänkte fråga hur länge det tar innan gyllenbären sätter fart. DOm började gro för 3v sedan och är fortfarande sma och rangliga (med 4 blad). Har jag gjort något fel? dom står i varmt söderfönster och får bra med vatten osså vidare.
Merlin

Jag sådde mina i slutet på februari och dom stod stilla i växten ett tag trots tilläggsbelysning. Först nu har dom börjat sätta fart och är omkring 30 cm höga.
mogge92
ok, så dom kan stå stilla ett tag för att sedan "komma igen"?
Jonas70
CITAT (mogge92 @ 02-04-2007, 17:26) *
Hej hej! Tänkte fråga hur länge det tar innan gyllenbären sätter fart. DOm började gro för 3v sedan och är fortfarande sma och rangliga (med 4 blad). Har jag gjort något fel? dom står i varmt söderfönster och får bra med vatten osså vidare.

Har du omskolat dem?
Många saker tar inte riktigt fart förens efter omskolningen. wub.gif
mogge92
Har nyligen satt om dom i större kruka 2-3st i varje.... ska dom kanske stå ensamma? wacko.gif
Jonas70
Ja de ska stå en och en. Finns ingen anledning att ha flera i samma kruka.
mogge92
ok, tack för svar..... Det var min lilla mamma som fick för sig att don skulle stå flera st i en kruka för att få buskigare exemplar thumbdown.gif
Jonas70
CITAT (mogge92 @ 03-04-2007, 14:09) *
ok, tack för svar..... Det var min lilla mamma som fick för sig att don skulle stå flera st i en kruka för att få buskigare exemplar thumbdown.gif

Nej, det tror jag inte på. Tror att det kommer hämma deras tillväxt.
mogge92
tror du att dom blir skadade om jag särar på dom nu när dom stått så några dagar?
Lady Hamilton
Mogge? Vet du vad du har för sort namn? Det finns olika Physalis g.gif Den "riktiga" Physalisen mognar lite senare, sedan har man en sort som kallas för Gyllenbär och den mognar tidigare. Och Physalis plantorna kan du sära på även om de stått tillsamman flera dagar. Men sedan när du planterar ut dem kan du sätt i hop flera plantor tillsammans. Här får du en länk som det står en del i. LÄNK Du kan också hitta många flera trådar om Physalis genom att använda "sök" funktionen som finna längst upp på sidan.
mogge92
Jo jag har den sorten som mognar tidigare, gyllenbär. Har sökt på forumet men inte hittat så jättemycket (eller så kanske jag inte orkade läsa allt tongue.gif ). Eftersom jag hade planterat 3 i varje kruka så klippte jag helt enkelt bort 2 st så nu har jag 1 per kruka.
Jonas70
Det var en bra lösning på problemet, och det skadar ju definitivt inte den planta som är kvar.
mogge92
dom står nu under tillägsbelysning så n u hoppas jag att dom börjar växa smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon