Full version: Dölja gunnebostaket
MammaMuu
Hejsan på Er

Sprillans ny här happy.gif

Jag har ett delikat problem, men inte destomindre ett problem.
Vi ska å det snaraste sätta upp ett nytt staket runt tomten. Mot vägen är det en sträcka på ca 40 m.
Hade tankt mig att dölja det fula (men lättskötta) staketet med en rosenhäck. Det finns gott om plats så
det stör inte om den är bred. Hade tänkt mig en aningen vildvuxen häck men helst inte högre än ca 120 - 150 cm.

Nu är mitt kunnande om rosor noll men jag kan ju läsa mig till höjd o bredd och blomningstid osv. Det jag inte
blir klok på är om det är rosor som liknar varandra i växtsätt. Vill ju att det ska se enhetligt ut i formen
även om det är olika rosor.

Bor i zon 3 och läget är soligt och kan vara blåsigt då det är åkrar på andra sidan. Har tänkt mig en vit
bas ( tror jag ). Ju mer jag tittar på rosor drabbas jag av vill haaaa allllaa w00t.gif så just nu består listan av
röda, rosa, vita, lila, gula, gröna, randiga....... Snyggt va? whistling.gif

Tackar på förhand
MammaMuu
Kajsa
Välkommen till Odla.nu rose.gif
Här tre Kanadarosor, mycket omtyckta som blommar om och garanterat klarar tuffa vintrar, blåsiga fält.

Louise Bugnet, blir ca 1.5 m - 2 m

Martin Frobischer, samma storlek som ovan.

Therese Bugnet, 1.5- 2 m
Men annars tycker jag du ska välja Rugosa rosor som blommar hela säsongen
och är lika tuffa tex. F.J Grootendorst / Nejlikros finns i rött, vitt, rosa men är taggig

White Grootendorst, blomman liknar en nejlika lite, ca 1.5 m

Pink Grootendorst, alltid friska rosor.
Men det finns många andra rugosa rosor att välja på
Du bör välja en ros för zon 4 så du har lite frysmarginal.

Själv har jag beställt Souvenir de Philémon Cochet i vår, vit rugosa, tätt fylld
blir ca 1.5 m, doftar. Kika i Roslistan
kerstin z5-6
Vad heter de rosor du tittat på och fastnat för då ? flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon