Fjallsnipan
02-04-2007, 17:43
komma upp!
Jo jag har köpt 2 olika sorters pelargoner som jag satt frön på den 21:a mars. totalt satte jag 16 frön och bara 4 av dom har kommit upp.... ska jag vänta mig att flera kommer upp och att dom bara är lite sega i starten eller har jag helt enkelt sått dom för djupt så att dom inte kommer fram allst?
Nån som vet?
// Fjallsnipan
Patrik, Lkpg
02-04-2007, 18:32
Hej,
jag frösådde pelargoner förra året, en sort som heter Avanti. De första fröna grodde efter bara två-tre dagar, men sen tog det runt två veckor innan allt hade kommit upp, med några nya små groddar då och då. Sen skiljer det ju säkert en hel del mellan olika sorter, men jag tror inte att du behöver ge upp riktigt än. Dom tittar nog snart fram...

Jag satte mina varmt och mörkt tills det grott, men det beror nog också på sort hur dom vill ha det.
ingrid fuxwall
02-04-2007, 19:03
Mina grodde snabbt men som sagt, det beror säkert på sort.
Ibland får man tyvärr frön med dålig grodbarhet, så blir det inga fel tycker jag du ska klaga.
ingrid
zophia85
02-04-2007, 19:54
Hej!
Jag skulle inte heller ge upp riktigt än.. ibland är dom tröga. Jag sådde en påse med 7 frön och fick upp alla. Då ställde jag mitt lilla "växthus" på ett element och var noga med att spreja mina sådder varje dag med en sprejflaska. Det fungerade över förväntan med alla mina sådder. Den extra värmen verkade vara allt som behövdes. Jag hoppas du får fler som tittar upp! Lycka till!
Fjallsnipan
03-04-2007, 10:27
Hmmm...
Då ska jag verkligen inte ge upp på mina små frön än.
Dom står på blombrädan i köket där det är mest med sol på dagarna så det kan inte vara de som är fel, men de är väl bara å vänta å se då!
Men man tycker ju att fler är 4 bör gro om jag satte 16!
Tack // Fjallsnipan
Jonas70
03-04-2007, 12:06
Det brukar ju stå på påsen vilken grobarheten är. Vad står det där?
Du kan pröva att hälla på lite varmt vatten på de som inte vill gro. Akta groddarna bara.
Fjallsnipan
07-04-2007, 19:12
Det står på påsarna att dom ska börja gro efter 5-10 dagar. Jag sådde ju alla samtidigt den 21/3 å fortfarande har inte fler än 5 kommit upp.
Så om jag slår lite varmt vatten på dom ska dom alltså ev börja gro? Häller jag varmt vatten i botten på burken då? Har planterat fröerna i torrbriketter som står i en plantlåda.
Köpte hängpelargonfrö idag, så vi får hoppas att dom kommer fram iaf.
// Fjallsnipan
Jag köpte pelargonfrön från Impecta, dom blötlade jag ca. två dygn innan jag sådde dom och dom kom fort upp.. Bara på några dagar... Kämpa på med fröna... Varje erfarenhet lär en något nytt! Lycka till!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.