dotpointer
02-04-2007, 18:50
Har röd skogsjord, antagligen mager och sur och undrar hur
man gör den svart och trevlig som planteringsjord?
Ev. kalka lite och tillföra gödsel tänkte jag göra. Men räcker det?
Behöver den bli svart för att bli icke-sur och näringsrik...?
(Eller kan man ha näringsrik icke-sur röd jord...?)
Tillför organiskt material, och gärna gödsel. Läs gärna boken
"Den goda jorden" av Philippe Plöninge, så får du tips om jordförbättring.
Kör sönder löv med gräsklipparen på hösten och mylla ner ytligt, lägg på gräsklipp fram till midsommar! Låter som om din jord skulle må bra av tillsats av grov lera och lite grus också. Naturgödsel av alla slag är bra, om du kan få tag på halvbrunnen så lägg på tjocka lager 1-2 dm, det är suverän jordförbättring.
Mvh
Fenja
dotpointer
03-04-2007, 12:44
Okej, börjar redan nu med att blanda jorden med gamla björklöv, det är
vad jag har att tillgå.
Får fixa fram naturgödsel, ska ändå ha hästskit till hallonen.
Tack för tipsen
spelar färgen verkligen ngn roll? kolla vilka växter som trivs där, det kan ge en hint om ifall du bör gödsla, kalka eller jordförbättra
CITAT (tomba @ 03-04-2007, 13:50)

spelar färgen verkligen ngn roll? kolla vilka växter som trivs där, det kan ge en hint om ifall du bör gödsla, kalka eller jordförbättra

I det här fallet talar färgen om att den innehåller järn, och att den då troligen tillhör anrikningsskiktet.
IceCube
03-04-2007, 14:20
I Brasilien var den goda jorden den röda. Det berodde på vilka insekter som skötte arbetet. Jag har kollat på förmultnande stammar, det är röd och fin jord. Växter stormtrivdes runt de träden.
dotpointer
03-04-2007, 15:26
Har nu drivit ner ca 15 liter hästgödsel från skogsstråken. Inte så färsk
gödsel kanske, hoppas det funkar. Planteringen är ca 3 m2. Även myllat ner
15 L med löv.
Jorden har blivit lite mörkare iaf... nu är det mer åt lerhållet, men det rinner undan
snabbt och torkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.