Gossen Ruda
I helgen var det dags att avmossifiera trädgården så gott det går. Liljerabatten först. Mossan och annat skräp i rabatten är inget större problem, stenarna var värre eftersom stora stålborsten låg i stan. Jag fick skrapa och borsta så gott det gick och sen en vända med gasolbrännaren. Såg för jäkligt ut med all lös mossa som låg på stenen och runtomkring. I mossan på stenen hittade jag fö två liljebaggar och i rabatten en som övervintrat där.

[attachment=956:070331_09.jpg]

[attachment=957:070331_100.jpg]

Dagen efter, betydligt prydligare.

[attachment=958:070401_1.jpg]

[attachment=959:070401_2.jpg]
Magdis
Det var till att vara flitig! smile.gif Själv hade jag hellre behållit mossan för jag tycker det är läckert. Snyltgästerna hade jag ju gärna vräkt förstås biggrin.gif Jag har mossa i gräsmattan också och den vill ja ha där. biggrin.gif coolgleam.gif
yla
oj va du har jobbat
stenen kännde sej lite kal flirting.gif
Gillan
Oj,oj Ruda! Tänk att du är så ambitiös att du klär av stenen hela den's personlighet( rolleyes.gif ). Fast det rättade ju yla ganska enkelt till giggle.gif . Och nu blev den ju riktigt söt. Mossa i gräsmattan, det har vi också. Och det är så ljuvligt mjukt och skönt att gå på. Så den får vara kvar här också biggrin.gif .

Gossen Ruda
Ojdå, hoppas jag inte svedde stengubben för mycket. laugh.gif Snyggt jobbat yla. tummenupp.gif

Bor man på en nordsluttning mellan skogen och sjön med mycket skugga är tillvaron en kamp mot mossan. Stenen är snart övermossad igen.
renate
Rosplantering/gräsmatteförminskningJag har snart inget annat än mossa i gräsmattan,det är då en japansk mossmatta.Men jag gräver upp lite varje år och plantera rosor i stället.
Att springer med en mossrivare,det gör jag bara inte,det är grönt året runt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon