catlady
Har precis börjat upptäcka min trädgård, och intill grinden hittade jag en vilsen frösådd klätterros. Den förgrenas redan vid jorden, och ena grenen är redan 1 meter lång (den andra är ett par decimeter). Grenarna är tunna men friska och fulla med knoppar. Jag undrar hur stora klätterrosor blir, och borde jag beskära den? Hur tar jag bäst hand om den? Vill gärna att den växer sig stor och fin och klättrar över ingången. rose.gif
kerstin z5-6
Låt den vara och se hur den utvecklas i sommar
catlady
Ok, då gör jag inget alls! thanks.gif
kerstin z5-6
JOOO Fota den !!
catlady
Ojdå, ja det ska jag naturligtvis göra! Såfort den fått en blomma wub.gif
kerstin z5-6
Blomma ? angel_not.gif Jo den är också viktig men jag vill se -Blad bladverk taggar grenarnas färg växtsätt OCH ros ..

ninja.gif
Tänkte jag kanske kan gissa vad den heter crazy.gif
catlady
En expert alltså!
Ska ut till huset i påskhelgen och fota wub.gif
kerstin z5-6
åja.. jag tycker det är spännande bara .. angel_not.gif
catlady
[attachment=1194:ros_1.jpg][attachment=1195:ros_2.jpg]Såja! Idag har jag varit ute i huset och arbetat, och passade på att ta bilder på klätterrosen. Kom nu bara inte och säg att det är bjrönbär eller något... Vill så gärna ha en vacker klängros över entrén!
kerstin z5-6
Klätterros -Ännu för tidigt att säga vilken :)men taggarna är lika New dawn smile.gif
catlady
JIPPIIEE!!
En klätterros som redan växer i på ett perfekt ställe! Åhh, vad vacker New Dawn är... Hoppas hoppas att det blir något så fint!
Tack för snabbt svar Kerstin! Den längsta grenen är nu över 1 meter lång och de andra runt halvmetern. Hur hög tror du den kan tänkas bli i år? Ska jag binda upp den eller slingrar den sig själv? yahoo.gif
kerstin z5-6
De kan i ditt klimat få 2m långa årsskott -förutom den tillväxt du redan har nu
,fubbigt tycker jag .. här blir de kanske 1m .. angry.gif

Alla Klätterrosor jag haft får bättre klättrarlust och fart, om de eftersom de växe, får stöd av något att klänga på .. så mitt tips är -hjälp rosen uppåt , bind upp innocent.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon