Full version: Är detta björnbär?
catlady
Ja, är detta björnbär?
[attachment=971:Björnbär.jpg]
Ophelia
Vi har inte så mycket björnbär här (lite odlat men inte vilt) men jag tror inte att det är björnbär. Ser mera ut som en örtartad växt.
signe
Nej det är absolut inte björnbär.
mariamlycke
Vi har björnbär i trädgården och den ser inte ut så. Just nu är det bara pinnar, och den är mer "pinnig" än din växt som ser mjukare ut. Ingen aning om vad det är tyvärr.
anna_rispan
Jag tycker det påminner lite om måbär....Är grenarna hårda?
Fenja
Jag tycker att det ser ut som skelört, kommer det orange saft om du bryter i den? I så fall är det skelört, ett vidrigt ogräs!!
Mvh
Fenja
Powerowic
är ingetdera av det ovanstående, är ej säker tror det kan vara humleblomster eller nejlikrot (geum rivale eller geum urbanum)
karjo
Jag hade gissat på Geum! smile.gif
Åsnan
Jag var ute o tittade på min Agrimonia o tyckte den var lik din planta, vet inte svenska namn på detta. sweatingbullets.gif
catlady
Vad underligt! Jag tog nämligen denna rotsticklingen från (vad jag trodde var) en björnbärsbuske i Bokskogen. Nu när jag har köpt trädgård tänkte jag kanske ha en tunna med björnbär. Men så ville jag mest vara säker på att det var björnbär jag hade, och satte in en bild här. Och så säger ni allihop att det absolut INTE är björnbär! confused.gif
Av de förslag ni sagt så ser det inte ut som skelört, men liknar kanske geum. Men jag trodde ju verkligen att det var björnbär... Kvar från busken finns ju en halvcentimeter vedartad bit av stammen, och det är därifrån de nya grenarna skjutit ut. Very strange! g.gif
Eva 33c
Finns det en vedartad stam (syns inte på bilden) så är det förstås ingen geum heller. Och har du tagit ett skott i skogen kanske det kan vara något slags björnbär trots allt. De flesta sorter har visserligen femflikade, lite spetsiga blad, men å andra sidan finns det tydligen ett 30 tal olika småarter vilda i Sverige så vem vet... Kanske kommer bladen att se lite annorlunda ut när den växt till sig. Du skulle ha tagit kort på växten i skogen istället rolleyes.gif
Jag läste lite på Den virtuella floran
Hoppas någon annan kan ge dig ett bättre svar, annars får du väl helt enkelt vänta och se.
Bajare
Hej,

det är säkerligen ingen björnbär och inte skelört heller.

Jag är inte säkert på detta, men det är det bästa, jag kan bjuda på: Småborre (Agrimonia eupatoria)

Bajare
hnorbeck
Småborre tycker jag också att det ser ut som. Passar också ihop med att den har vedartad stam. Småborre är förvisso en ört, men stammen är vedartad.
catlady
Nu har jag hittat fler likadana som växer i gränsen till granskogen bakom växthuset... Det blir spännande att se vad som kommer upp i sommar! Men småborre tycker jag inte att det verkar vara.
Christa
Jag trodde också först att det var nejlikrot men när du skriver vedartad så kanske det kan vara älgört.
Daniel83
Vad blidde det för något?
catlady
Ojdå, det var ett tag sedan! Men visst var det inte björnbär, det blev något fult med gulbruna blommor som jag dessutom har på andra ställen i trädgården nu.
Fenja
Nejlikrot då kanske?
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon