Anma
Så var det med mina "ska inte göra så mycket på stugan planer"... whistling.gif

Nu vill jag så gärna göra i ordning nere i skogsgläntan. Där växte tidigare en hel massa Asp, björk, Ek, Rönn mfl lövträn och en och annan gran. De flesta granarna är borta och även flertal av de andra träden. De växte i söderläge så vår tomt var i helsugga mer eller mindre hela dagen. Numer kan man vilken tid som helst på dagen välja att vistas i sol eller skugga, allt efter humör och behov. Det är absolut inget kalhygge, har sparat ett antal träd... Glömde kameran igen när vi åkte ut, men ska försöka komma ihåg den nästa gång.

Nu vill jag plantera något där nere. Helst rakt ner i den gamla jorden, stugan är på en ö och vi orkar verkligen inte släpa på en massa jord, så mycket ska jag försöka hålla på min "inte göra så mycket" plan! sweatingbullets.gif

Marken där består av skogsmark och nermultna träd som farmor och farfar fällt för 30 år sedan, när man gräver ser det mer ut som mylla än jord. Vad jag minns växer det inget grönt där nu, inga blåbär eller annat typiskt skogit. Eventuellt finns där en massa liljekonvaljer bara, dom finns överallt på ön utom på ängsmarkerna.

Så nu äntligen till det jag behöver hjälp med... Vad kan jag plantera där som kommer att trivas? Är detta något för typ Woodland eller surjordsväxter? Den stora eken (som tyvärr växt trångt och blivit hög istället för så där "sparbanksekig") fäller sina löv där nere, är det inte så att det bidrar till att skapa sur mark?
Ge mig tips om växter som fungerar i denna miljö! Vill gärna ha något grönt som inte blir så högt, två meter max. Något krypande också kanske. Inget behov av vintergrönt, är ändå inte där på vintrarna. smile.gif
KURT
Läs gärna boken "vildros och kaprifol" av Torsten Wallin. En del av ön är skogslandskap och där planterar han också växter. Vårblommande lökväxter kan man ju alltid plantera, men annars fungerar inte så många blommande växter i skugga av träd.

Är det nyligen gallrat bland träden så kommer det att komma upp väldigt mycket skott och sly från de fällda träden.
Fenja
Vintergröna är en marktäckare som fungerar bra i de flesta lägen, sprider sig glatt och täcker stora områden på kort tid. Lungört av olika slag borde kunna fungera, finns i flera färger och bladvarianter, smörboll, violer, vit- och blåsippor, nejlikrot och humleört.
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Svårt att veta exakt vad som kan trivas utan att veta hur pass soligt det är eller om det blir väldigt torrt eller fuktigt.
Azaleor o rododenron är ju perfekt om man vill ha något med lite mellanhöjd. De mår alldeles utmärkt om man på hösten lägger eklöv under dom och fyller på varje höst när eken fällt bladen. Rena godiset för roddisar tongue.gif
Vårlökar är ju ett måste, tex snöklockor och snödroppar. Julrosor trivs nog alldeles utmärkt där. De flesta liljor gillar ju mjuk och sur jord , så de borde trivas. Kan rekomendera krolllijor, de är så vackra. wub.gif Kungsängsliljor kan nog också trivas kanske. Ornithogalum ( aftonstjärna o morgonstjärna) borde också kunna trivas. Nunneört , sjömanshjärta och fänrikshjärta, lunddocka , fotblad.
Listan kan nog göras ännu längre tongue.gif
Märker att jag bara nämnt mina absoluta favoriter giggle.gif
Anma
Tack för tipsen! Jorden är ganska torr och mjuk, iallafall de översta lagret. Om det nu kan vara mer till hjälp. Det är ganska skuggigt också, mer sol nu dock jämfört med innan.
Anma
Uppdatering. Inga foton ännu, dock...
Är hemma och tvättar idag, åker tillbaka till stugan imorgon!

Nu har jag så smått börjat plantera i min blivande grönskande lund. Åkte till trädgårdshandeln i Harg och frågade om råd. De är jätteduktiga! Köpte en gulvit klätterros (minns inte sorten, kan det varit honugsros? "Rosa nånting") som ska klättra på eken. På en av de stora björkarna blev det en Flammentanz, den ska få klätterstöd så småningom.
I den blivande lunden finns nu en vit Azalea och en vit storblommig Rhododendron. Längst ner, längst in mot ängen finns en Norsk Brudspirea.Sen har jag satt hasselört lite här och där, köpte två plantor vilka jag delade i totalt 7 st.

Det är alltid en bra början, ska fundera och känna efter var sittplatserna ska vara och hur stigarna ska gå innan det blir mer planteringar. Ville heller inte köpa för mycket på en gång för att jag inte vet om växterna trivs där. Har heller inte bestämt mig för vad mer marktäckare som ska inhandlas. Nu börjar också liljekonvaljerna visa sig, de får fungara som marktäckare så länge.
Det ska bli ett flertal ormbunkar så småningom. Har sådana på tomten på ställen de inte syns, funderar på att börja med att flytta dem, det ska man väl göra när bladen fortfarande är upprullade har jag för mig?

Vi har även börjat fundera på en damm någonstans, men det får nog vänta till ett annat år...

Så har även mitt andra projekt påbörjats. En oklippt vild gräsmattestump ska bli en vildblommande oas. Där har det än så länge hamnat ett antal olikfärgade dagliljor, fänrikshjärta, praktnäva och jättedaggåpa förutom de blåklint och annat (minns inte vad, bara att det blommat lite där) som var där innan.
Anma
CITAT (KURT @ 03-04-2007, 06:51) *
Läs gärna boken "vildros och kaprifol" av Torsten Wallin. En del av ön är skogslandskap och där planterar han också växter. Vårblommande lökväxter kan man ju alltid plantera, men annars fungerar inte så många blommande växter i skugga av träd.

Är det nyligen gallrat bland träden så kommer det att komma upp väldigt mycket skott och sly från de fällda träden.

Har lånat boken på biblan nu, vilken bra bok! Tack för tipset! Det där med sly vet jag om, de träd som fälldes för 3 år sedan börjar ge upp nu... efter ihärdigt grävande.

Vi har släpat sten som tokar som vi satt som kant där stigarna går. Tyvärr blir stigarna bredare än jag vill ha dem för att trädgårdstraktorn ska kunna köras där. Har ingen annan gräsklippare än den. Sen har jag gjort en rundel där det ska bli plats för trädgårdsmöbler. Underlaget ska bli gräs, så där är alla liljekonvaljrötterna bortgrävda nu. Köpte en säck med måbacka (hette den så??) gräsfrö som passar bra på naturtomt. Orkar man inte klippa så ofta så blir det ingen djungelgräs av den ändå. Det kommer att bli kanonfint!
Blomstertanten
Blir sååå nyfiken !

Kan vi inte få se lite bilder ? flirting.gif
olgak
Jag läste att man kan köpa Linnea nu wub.gif smile.gif.
stennie
Jag blir oxo nyfiken! cool.gif
Anma
Det blir bilder så fort jag minns ta med kameran hem... blush.gif
Ska i väg till stugan nu så ni får ge er till tåls...
Anma
Helt plötsligt kom jag på denna tråd så här mitt i natten. Letat efter foton och hittade bara en mapp med biler därifrån, jag vet att jag tagit fler som är mycket bättre... sad.gif
Har tusentals foton i oordning i denna burk, inte lätt! De blev jättesuddiga när jag minskade ner dem. Undra varför??

07-06-15
Man ser rondellen med sittpaltserna, resten försvinner i grönskan som jag glömt fanns där ser jag i tidigare inlägget i tråden. smile.gif
Citerar mig själv.
CITAT
Så har även mitt andra projekt påbörjats. En oklippt vild gräsmattestump ska bli en vildblommande oas. Där har det än så länge hamnat ett antal olikfärgade dagliljor, fänrikshjärta, praktnäva och jättedaggåpa förutom de blåklint och annat (minns inte vad, bara att det blommat lite där) som var där innan.

Denna plan gick om intet, i slutet av juli ledsande jag på att hundarna sprang bland blomsterna så de flyttades bort och all bräken och annat till vänster om bilden klipptes ner. I september krattade vi på med lite ny jord och gräsfrön. Världens största fuskjobb, men det fungerade! Gräset tog sig!
Så nu finns mycket större gräsyta på tomten, min naturtomt likanr mer och mer en balndning av park och naturtomt... smile.gif
Till sommaren har jag massor med nya idéer och tankar, få se vad som blir verklighet...

De ska rensa i skogarna och fälla en hel del skog också här under vintern. Håller på och funderar om jag ska be dem och ta der björkarna på andra sidan tomtgränsen... Vad tror ni?

På fotot ser man också vår fantastiska utsikt över sundet... (hehe) Ser ni den blåa lilla fläcken långt där nere?? Från verandan ser man faktiskt liiiite mer vatten... Så ska ängen slås för första gången på minst 20 år, så det kommer att bli superfint i sommar. smile.gif

Några foton till
Här är sittplatsen med gräset som precis vuxit tillräckligt för att våga sätta ut bordet och stolarna. Här vill jag i framtiden ha en hammock istället, måste bara införskaffa en.

07-06-16

07-06-16

Här är stugan sett från vår klippta stig genom ängen. Åt andra hållet finns bryggan med båten.

07-06-15

Så där ja. Nästa uppdatering med bilder blir väl nästa vinter ifall jag inte får ett ryck och letar fram de andra fotorna från i somras... smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon