Nu vill jag så gärna göra i ordning nere i skogsgläntan. Där växte tidigare en hel massa Asp, björk, Ek, Rönn mfl lövträn och en och annan gran. De flesta granarna är borta och även flertal av de andra träden. De växte i söderläge så vår tomt var i helsugga mer eller mindre hela dagen. Numer kan man vilken tid som helst på dagen välja att vistas i sol eller skugga, allt efter humör och behov. Det är absolut inget kalhygge, har sparat ett antal träd... Glömde kameran igen när vi åkte ut, men ska försöka komma ihåg den nästa gång.
Nu vill jag plantera något där nere. Helst rakt ner i den gamla jorden, stugan är på en ö och vi orkar verkligen inte släpa på en massa jord, så mycket ska jag försöka hålla på min "inte göra så mycket" plan!

Marken där består av skogsmark och nermultna träd som farmor och farfar fällt för 30 år sedan, när man gräver ser det mer ut som mylla än jord. Vad jag minns växer det inget grönt där nu, inga blåbär eller annat typiskt skogit. Eventuellt finns där en massa liljekonvaljer bara, dom finns överallt på ön utom på ängsmarkerna.
Så nu äntligen till det jag behöver hjälp med... Vad kan jag plantera där som kommer att trivas? Är detta något för typ Woodland eller surjordsväxter? Den stora eken (som tyvärr växt trångt och blivit hög istället för så där "sparbanksekig") fäller sina löv där nere, är det inte så att det bidrar till att skapa sur mark?
Ge mig tips om växter som fungerar i denna miljö! Vill gärna ha något grönt som inte blir så högt, två meter max. Något krypande också kanske. Inget behov av vintergrönt, är ändå inte där på vintrarna.