|
Så är det påsk snart. Jesus ska "dö och återuppstå". Jag är inte kristen, så jag firar inte påsk..
Hur tänker ni andra? Firar ni? Går i kyrkan?
För mig är påsken så väldigt tydlig kristen och skulle känna mig dum att fira då.
Låt tankar och åsikter flöda!
Som jag svarade i en annan tråd: Jag njuter av ledighet och god mat och massor med godis och att det är vår  men jag firar inte påsk av religiösa skäl. Tänker inte ens på att det är Jesus och döden som är grundorsaken till påskfirandet. Eller förresten.... var inte påsken först?
Inga från Närke
03-04-2007, 09:22
Firar inte påsk i den bemärkelsen att jag går i kyrkan eller skjuter raketer. Men lite ägg och god mat har vi. Denna påsken blir lite annorlunda eftersom sambon åker till barnbarnen i Norge och jag stannar hemma med vår lilla Nemo. Han är för liten än för att åka så långt. Ska nog till en moster någon dag istället hon har frågat efter mig flera ggr eftersom hon vet att jag har slutat att jobba. Mamma följer med.
Nopp...har ju inga barn och då faller det sig naturligt i mitt fall att inte fira...men hade jag barn så skulle jag naturligtvis klä ut dem och måla påskägg och fira med allt vad det nu innebär...
*Stintan*
03-04-2007, 09:32
Firar numera inte påsk. Gjorde det däremot förr när barnen va små, dock inte av religiösa skäl utan mera som en hyllning till våren.
Snöflinga
03-04-2007, 09:46
Vet inte vad ni menar med att fira ... men för mig är påsken nääästan jämnställd med jul  Inte i religös bemärkelse utan lite som en Vårhögtid om ni förstår hur jag menar ... Pyntar lilla trädet ute med fjädrar som lyser på långt håll ... och det är då, till påsk jag skiftar från julgardin till vårgardin ... inte lathet, utan tradition ... Kycklingar, tuppar, ägg i alla dess former... PLUS alla blommor, påskliljor, tussilago, tulpaner och penseer  Bjuder in vänner på god mat och umgås så GLAD PÅSK på er allihopa
För mig är påsken en underbar tid som alltid firas med en semestervecka veckan därpå. Åker alltid upp till stugan i Västerbottens inland, till barnen och gamla föräldrar. På förmiddagarna sätter vi oss på våra snöskotrar och åker ut på någon is eller till någon fjällsluttning. Maten lagas över öppen eld i Murikka-panna. (Soliga dagar BÅDE lunch och middag.) Så för mig har nedräkningen börjat. Åker upp nu på torsdag så jag hoppas på soligt och fint väder....!
niklaswik
03-04-2007, 10:14
Njae jag njuter mest bara av ledigheten. Och lite av det finurliga sätt kyrkan/kristendomen sätter sig själv på väldigt tunn is när man påstår att "Jesus" dog olika dagar varje år..
CITAT (niklaswik @ 03-04-2007, 09:14)  Och lite av det finurliga sätt kyrkan/kristendomen sätter sig själv på väldigt tunn is när man påstår att "Jesus" dog olika dagar varje år..   ...det har ja inte tänkt på förut...
anna_rispan
03-04-2007, 11:00
Jag ska fira påsk. Dels för att jag försöker fasta. Kan ju säga att en hel del av mina fastemål har varit väldigt svåra att hålla men varje ny dag ger en ny chans. Dels som en tradition. Helgen ger lite extra tid att hälsa på föräldrar o ringa till syster som är så långt borta. I år ska jag baka sockerkaka och äta massor av ägg och godis. För att fira fastans slut då, på söndag.
Glad påsk!!
Firar en kristen påsk. Läser Bibeln, reflekterar, går i kyrkan under fastetiden (annars också, förstås). Under påskhelgen jobbar jag ideellt och hjälper till under gudstjänsterna.
Här hemma firar vi för Max skull. (inte av religösa skäl.) Det blir pyntning av träd och buskar. Lite prydnads saker inne i form av påskkärringar, kycklingar och sedan blir det påskäggs "jakt" såklart!
Hur brukar ni göra med påskäggen? Får barnen leta efter dem eller?
Innan vi fick barn firade vi inget speciellt.
*Stintan*
03-04-2007, 11:28
När mina tjejer va små gömdes det påskägg och lite annat i trädgården och det var mycket uppskattat vill jag påstå för dom ville ha den traditionen kvar ganska långt upp i åldern.
Sailor Pluto
03-04-2007, 11:29
Firar inte påsk av religiösa skäl, det ligger inte för mej. Fast jag förstår att den religösa aspekten är viktig för många  . Som det står längre upp i tråden känns det som att det blir en hyllning till våren, för man märker att den kommer närmare. Ibland målar vi påskägg och pyntar påskriset även fast det inte finns några barn i huset  . God mat hör till, och påskägg! Tycker faktiskt bättre om påsken än julen för att det inte blir lika stor hype.
fruberglund
03-04-2007, 11:43
Blir påskmiddag hos svärisarna, i övrigt firar vi inte påsk. Sonen är för liten för att bry sig än så länge...Har förresten aldrig fattat varför man ska skicka ut sina ungar att tigga godis hos folk heller  Det tänker jag inte lära min son, varken på påsk eller Halloween. För oss som bor på landet är det inte så farligt för det är bara grannungarna men bodde jag i villaområde och det ringde på var 5:e minut som hos svärisarna så skulle jag bli galen
Månskensbonden
03-04-2007, 13:04
Fast det viktigast med påsken är väl ändå en smarrigt kletig MEMMA till kaffet!?
Sailor Pluto
03-04-2007, 13:10
CITAT (Månskensbonden @ 03-04-2007, 14:04)  Fast det viktigast med påsken är väl ändå en smarrigt kletig MEMMA till kaffet!?  Nej, nej, nej  !
Hannele
03-04-2007, 13:15
CITAT (cic @ 03-04-2007, 10:07)  Så är det påsk snart. Jesus ska "dö och återuppstå". Jag är inte kristen, så jag firar inte påsk.. Det är ju påskkäringar, som återuppstår och åker till Blåkulla. Katoliker har sitt och fastar före påsk, äter inget kött. Germanska förkristna religioner firar en fest till vårgudinnan Austro. Judarna firar minnet av uttåget ur Egypten och slaveriet. Världen är full av religioner, så det finns massa ursäkter, om man inte vill fira. Själv vill jag inte ha 365 likadana dagar utan fester, så här äts det ägg och äts mämmi med porter. [attachment=1055:3615porterMammi.JPG]
Margaretha
03-04-2007, 13:47
Vi firar både kristen påsk i kyrkan för att påminna oss om Jesu död och uppståndelse och profan med påskpynt, påskmat, godis osv. Jag sår alltid en liten gräsmatta i en skål , där små tuppar, kycklingar och hönor får ett tillfälligt "hem" under påsken.
Ser ingen motsättning i det hela. Tycker att allt det gula lyser upp och gör en glad! Men kan inte tänka mig att vara utan den andra dimensionen.
Lite respekt för andra människors tro efterlystes för ett tag sedan, men här finns några som inte kan låta bli att håna så snart tillfälle ges. Synd om er tycker jag! Ni måste vara bittra på något sätt.
Men GLAD PÅSK i alla fall, vare sig ni firar eller inte!
mmm.. memma (mämmi) är gott... fast jag tror man måste vara finne för att uppskatta den! Firar inte påsk, men svärmor kommer på besök så det blir lite fest ändå. Vi ska ut och äta på fredagen och så ska vi ut på stugan på lördag om det är fint väder.
Hannele
03-04-2007, 14:27
CITAT (Margaretha @ 03-04-2007, 14:47)  Lite respekt för andra människors tro efterlystes för ett tag sedan, men här finns några som inte kan låta bli att håna så snart tillfälle ges. Synd om er tycker jag! Ni måste vara bittra på något sätt.
Men GLAD PÅSK i alla fall, vare sig ni firar eller inte! Man läser och ser det man har lust med. Själv har jag deltagit i åtskilliga påskmässor i kyrkan, när man växlar färg och stämning från det helt nakna till festligt lila med alla blommor. Ha en fin påsk själv.
Gossen Ruda
03-04-2007, 14:30
Ateisten Ruda firar bara den värdsliga påsken. Dvs ut till stugan och där är det påsklunch/middag på påskaftonen med brorsans familj. I år blir vi 7 pers. Jag och svägerskan delar på saken. Hon fixar maten tillsammans med ongarna och sen kommer dom över till mig, som har större hus och servis mm, och sen smaskar vi i oss käket. Efter det kommer min uppgift, diskningen.
Efter detta när det mörknar försöker jag och brorsan träffa så många flygande påskkärringar och spöken som det bara går med våra raketer alltmedan påskbrasan sprakar. Vi har dock aldrig sett några nerskjutna offer.
Hur det går till i stan, om det finns påskkärringar på gatorna eller så, har jag ingen aning om. Jag har inte varit här på dom senaste dryga 50 åren.
Låter som en trevlig påsktradition. Fast största anledningen till att ni inte sett några nerskjutna eller förbipasserande påskkärringar är säkert att dom var till Blåkulla redan på Skärtorsdagen.  ----------------- Läste tokigt! Trodde inte ni såg några påskkärringar alls, men det står ju faktiskt att ni försökte träffa så många ni kunde.
Gossen Ruda
03-04-2007, 14:47
CITAT (Berith @ 03-04-2007, 15:45)  Låter som en trevlig påsktradition. Fast största anledningen till att ni inte sett några nerskjutna eller förbipasserande påskkärringar är säkert att dom var till Blåkulla redan på Skärtorsdagen.  Kan man inte ta dom på hemvägen? Eftersläntrare?
Joodå det går säkert, det finns nog alltid några som är tröga i starten eller inte hittar kvasten eller är allmänt sena. På dom bara!
Margaretha
03-04-2007, 19:27
Påminner mig om att jag måste komma ihåg att köpa påskgodis till eventuella påskgummor på skärtorsdag. Det bruka aldrig vara så många. I brist på påskgumma!
Felicia
03-04-2007, 20:13
För oss så är påsken en härlig vår-högtid och då åker vi upp till vår stuga i västerbottens-fjällen. Där är vi ju i och för sig var och varannan helg året om men påsken är en speciell högtid där. Vi ska åka upp i morgon eftermiddag Då sätter vi ut fjädrar i björkarna i infarten och så brukar vi göra en snögubbs-påskkärring också Sen har vi mycket god mat som sill, gravlax, skinka, kyckling och ägg förstås. På dagarna är det utflykt med snöskotern som gäller och grilla korv och mackor i grilljärn
Ett filmtips i påsk. På långfredagen så sänds Mel Gibsons "The Passion of The Christ" i nya Kanal 9. Filmen är stark och stundtals svår att se, men väl värd att se, det tycker i alla fall jag. Filmen har en egen sajt http://www.thepassionofthechrist.com/v2/index.html där man även kan höra musiken som är otroligt vacker.
Kanske lite OT men jag undrar varför den heter The Christ, borde den inte heta bara Christ? Jag gillar Mel Gibson  men har inte sett honom i den här filmen.
The christ betyder ju frälsaren (bestämd form), det var ju det han var. Sedan att vi i Sverige säger bara Kristus (som ju inte låter som en bestämd form, även om det är det) är ju en annan sak.  Gick det att förstå vad jag menar?
Absolut!
Så bra!
CITAT (Berith @ 05-04-2007, 09:30)  Jag gillar Mel Gibson  men har inte sett honom i den här filmen. Mel Gibson spelar inte i filmen, han har producerat den. Jesus spelas av James Caviezel som lärde sig arameiska inför inspelningen då filmens dialog är på arameiska, det språk Jesus själv talade. Är man intresserad av att läsa om inspelningen finns mycket intressant att läsa på länken jag gav i förra inlägget.
Ophelia
05-04-2007, 12:31
Jag firar gärna påsk med familjen. Det är trevligt med god mat och memma samt dricka påskmust (som aldrig intas före långfredagen).
CITAT (faith @ 05-04-2007, 13:17)  Mel Gibson spelar inte i filmen, han har producerat den. ---  Aha!
Vi har alltid firat påsken genom att ta in björkris, äta ägg, elda påskfyr, samt skrämma bort häxor med smällare och raketer. I kyrkan har jag bara varit 1 gång på påskdagen, det var mycket trevligt, men, inget jag upprepar i år.
Fyrverkerier ja....Jag var mer inne på smällare/raketer som ung visserligen, nu gläds jag mer åt ledighet från jobb. (= man kan få tid att plantera alla de där fröna man hade tänkt sig)
Jag tror det är vanligt att man firar högtider utan att ägna så mycket tanke åt ursprunget (vårfest, judisk högtid, jesu död och uppståndelse, whatever), se bara på julen, många firar den för att helga Jultomten, andra för att maten är så god.
Lilla Selma
05-04-2007, 14:10
Hej alla påskfirare och påsköverhoppare!
Vi firar påsk både i kyrkan och hemma. Börjar med mässan i kväll, sedan har vi två lediga dagar då vi bara kramas, äter gott och slappar (utom när jag måste plugga). Sedan sjunger vi med kören två gånger på påskdagen - härligt med det underbara uppståndelsetemat! Sedan blir det konsert på annandagen och - vips - så är det vardag igen!
Synd bara att det är så kallt och blåsigt, annars skulle jag nog påskat lite ute i trädgården också (kanske blir det fika i växthuset, förståss...)
Påskkramar till alla från Selma
CITAT (Hannele @ 03-04-2007, 15:27)  Själv har jag deltagit i åtskilliga påskmässor i kyrkan, när man växlar färg och stämning från det helt nakna till festligt lila med alla blommor. Festligt vitt svänger det över till efter långfredagen!
Jag är förbluffad att läsa om att det finns folk som äter mämmi (memma) !! Jag trodde det bara var jag som ens visste vad det var  . Sen min mormor gick bort för 18 år sedan så tror jag inte jag har ätit det en enda gång (hon var från Finland). Jag var inte överförtjust, men det gick ner, med grädde. Nu har jag slutat med mjölkprodukter, så nu känns det ännu mer avlägset  . Men lite minnen väcks allt, när jag påminns om denna udda rätt!
zaaritha
06-04-2007, 21:29
Firar inte--egentligen.................. Äter ägg o sill, men inga påskprydnader, el.dyl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|