Full version: Aronia-bär-buske?
Zoyas matte
Hej
Odlar någon denna buske för att ta tillvara bären?
Hur gör ni i så fall med bären?
Vet själv inte mycket om hur den ser ut eller beter sig, gissar att den är lite tråkig/oansenlig.

MEN ....bären lär vara otroligt nyttiga, vitaminer , mineraler och kryllande av antioxidanter.
se:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=462430

Eva 33c
CITAT (Zoyas matte @ 03-04-2007, 10:36) *
Hej
Odlar någon denna buske för att ta tillvara bären?
Hur gör ni i så fall med bären?
Vet själv inte mycket om hur den ser ut eller beter sig, gissar att den är lite tråkig/oansenlig.

Jag har en bit Aroniahäck i trädgården, för det är en vacker buske. Vita blommor på våren, friskt gröna blanka blad under sommaren och en strålande röd höstfärg.
Bären då.. Fåglarna tar nog de flesta. Jag provade en gång att koka saft på dem men tyckte inte att den fick så mycket smak. Smakade mest socker... Men en underbart vacker mörkröd färg hade den. Har läst att bären används för att ge färg åt vissa livsmedel. Vi dricker inte mycket saft hos oss, och när vi gör det föredrar vi svartvinbärsmodellen, och gelé och sylt använder vi just inte heller.
KURT
De flesta odlar den för prydnad, och då för utseendet av bären, inte smaken! Men både aroinia och olika typer av häggmispel har mycket nyttiga och färgrika bär. De passar nog bäst att blanda med andra bär.
Fenja
Jag odlar en stor buske för bären, blir god saft, sylt och gelé. Passar utmärkt att blanda med amerikanska blåbär tillexempel. Men man får ofta passa den för fåglarna är mycket intresserade av bären!
Min buske är drygt två meter hög och kanske 1-1½ meter i omfång. Den växer inte yvigt och är måttlig med rotskott. Den är lätt att klippa ur om man vill hålla den tunn. Vackra vita blomklasar på våren, sedan blåsvarta bär och en enastående rödsprakande höstfärg. Jag rekommenderar den varmt och den är varken tråkig eller oansenlig!!
Mvh
Fenja
Guerreira
Jag gör sylt av bären. Det blir lite syrligt, men är supergott till t ex vilt eller kalkon!
mariathulin
Jag kokar sylt av bären med lite kanel och kardemumma i, blir en kanongod sylt till morgongröten. Tyvärr har jag ingen egen Aronia men plockar på allmänningar. Skulle gärna sätta egna Aroniabuskar men vet inte hur många jag skulle behöva ha för att kunna ha sylt hela året.
Allekulla
Gör en fantastisk sylt på bär som ska ha varit frusna först. Tror att de blir godare då. I sylten är det stjärnanis och kanel!
Lasse Be
Har gjort sylt men har lite svårt för smaken. Första skeden är supergod men sedan ... njä.
Men smaken är olika
IKS
Precis som Allekulla säger så bör bären frysas först, de blir inte lika fräna då. Sedan tycker jag bären från slånaronia ger så mycket godare sylt än de från svartaronia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon