20th_century_fox
03-04-2007, 09:38
Hej!
Jag tänkte klä väggarna med sånna här:
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...Number=70100398Jag undrar vad ni tror om att de kan funka som spalje för krasse och fjärilskrasse? Det skulle vara skönt å slippa sätta upp spaljeer och slå två flugor i en smäll. Men det kanske är för glest mellan pinnarna?
Är det någon som har tips på något annat diskret, billigt och snyggt man kan ha som inte tar så mycket uppmärksamhet?
Jag tror att en bamburullgardin är för tät för att fungera som spalje... och krasse kommer knappast att klättra på den av sig själv. Hönsnät i en träbåge är en billig och enkel spalje för ettåringar.
Mvh
Fenja
20th_century_fox
11-04-2007, 12:46
nu har jag köpt sånna och satt upp på alla väggar i alla fall.
Men hur glest skall det egentligen vara för att växterna skall gilla det?
Finns det några standardmått?
Standardmått vet jag inte, men tanken med en spalje är ju att växten ska få ljus från båda sidor... En vanlig trädgårdsspalje har väl rutor om 15-20 cm ungefär.
Om du vill spaljera mot en vägg bör spaljen sitta minst 10-15 cm från väggen så att det kommer in bra med luft bakom. Annars kan växten liksom dö, från baksidan.
Mvh
Fenja
*Stintan*
11-04-2007, 14:56
Kanske är det snyggt att klä väggarna med pinnjalusier men inte är det lämpligt att använda som spaljé. Håller fullständigt med Fenja.
20th_century_fox
30-04-2007, 12:05
Kan man använda vanlig uppbindningstråd/rep i naturfärg och binda från golv till tak för krasse att klättra på? Eller måste det vara stadigare saker i trä? Jag tycker det är så fult att spaljén syns om det är i grön plast eller så, vill att den skall smälta in med bakgrunden som är beige. Så är det någon som har bra tips på hur man kan göra detta så hojta till
Den klättrar säkert på hamparep om du spänner upp det.
Mvh
Fenja
20th_century_fox
30-04-2007, 12:21
CITAT (Fenja @ 30-04-2007, 13:06)

Den klättrar säkert på hamparep om du spänner upp det.
Mvh
Fenja
hönsnät som du föreslog tidigare är ju i metall, blir det inte väldigt varmt och bränner växten en varm sommardag i söder?
Annars är ju det rätt diskret med, och säkert lättare att smälla upp.
Hönsnät är grått och blir inte speciellt varmt. Jag hade hönsnät som spaljé för ärtor och bönor utan problem.
Jag har hönsnät till mina luktärtor och det funkar fint, jag har aldrig varit med om att något blivit bränt!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.