|
Min hund en Dansk/Svensk gårdshund 7 månader biter i händerna vid lek, vid kloklippning och öronrens. Hur får jag hunden att sluta med detta.
djingis
27-03-2007, 14:33
det finns bara ett att göra och det är avledning. Varje gång hunden börjar med att försöka tugga på någons händer - avled, med en leksak eller annat som det är tillåtet att tugga på. Jag har haft ett antal leonberger och det är inte roligt när de varit tuggiga på barnen eller oss andra, men med tipset avledning så har vi sluppit den problematiken.
Ha det gott!
Valpar biter i det mesta tills dom tappat sina valptänder. Men det är precis som djingis sa, avledning som är tricket. Ha alltid en bitleksak i närheten. Hunden slutar tack och lov att bita sen.
Anki på Öland
27-03-2007, 18:51
Om den är 7 månade bör den ju rimligtvis ha bytt tänderna!! När jag har valpar har jag inte alltid något att byta min hand eller fot mot - då säger jag aj högt så valpen/valparna riktigt hör att det gör ont, ylar till helt enkelt - det gör ju valpen själv när kompisarna biter i den - och berömmer och gullar med den när den släpper. Det funkar inte riktigt om den är alltför uppspelt då får man helt sonika putta jag bort den utan att säga något speciellt, möjligtvis släpp mig eller något sånt, sluta leka och gå ifrån den. 25-öringen brukar trilla ner ganska fort bara man inte tillåter det ibland utan varje gång den tuggar på mig måste jag säga till. Anki
Inga från Närke
03-04-2007, 09:48
[attachment=1015:2007_03_...är_matte.JPG]
Lilla Nemo 2,5 mån.
Ni som har erfarenheter av hundar låter man valparna äta vad som helst ute i naturen eller ska man ta bort allt som de hittar? Stenar är ju inte bra det förstår jag men typ löv och grenar som är så gott och hare/rådjursspillning.
*Stintan*
03-04-2007, 10:00
Vilken sötis! Jag tycker nog att man ska ha koll på vad våra små stoppar i munnen det finns ju en hel del som är mindre lämpligt att äta
Som sagts....det finns mycket olämpligt där ute .En pinne kan vara en orm ....jag vet .
[attachment=1020:kolla....jpg]
herkules
03-04-2007, 14:29
CITAT (Inga från Närke @ 03-04-2007, 10:48)  [attachment=1015:2007_03_...är_matte.JPG]
Lilla Nemo 2,5 mån.
Ni som har erfarenheter av hundar låter man valparna äta vad som helst ute i naturen eller ska man ta bort allt som de hittar? Stenar är ju inte bra det förstår jag men typ löv och grenar som är så gott och hare/rådjursspillning. ha - en puliplutt ju! jag tycker inte de ska få stoppa i sig, rätt var det är så hittar de något farligt, bättre och säga nej till allt och erbjuda en godisbit från fickan istället.
inte alltid man hinner ta bort sånt dom hittar ute men jag tycker om att veta vad min älskling stoppar i sej fast det slinker ju ner en o annna hästlort haro rådjur o älgspillning ,,äckelpottor e dom men hålla koll så dom inte stoppar i sej farligheter de e bra tycker jag
en valp som blir dålig i maggen är ju ingen hit inte mina valpar detta men syskon till etty o hugo är dom o heter yla o molly,,sista dagen jag får ha dom i knät nu dom åker snart till sina mattar o hussar ja den me öronen heter ada fniss man kunde tro att dom inte har samma mamma o pappa men de har dom
Inga från Närke
03-04-2007, 15:52
[attachment=1063:2007_03_..._grannen.JPG]
En fråga till från en nybörjare och hundägare:
Han har redan mot vissa leksaker typ mjuka börjat med att jucka är det vanligt vid 11 veckors ålder. Försöker när jag ser det att leka bort det eller ska man igonera det helt och låtsas som det regnar?
herkules
03-04-2007, 16:38
CITAT (Inga från Närke @ 03-04-2007, 16:52)  Han har redan mot vissa leksaker typ mjuka börjat med att jucka är det vanligt vid 11 veckors ålder. Försöker när jag ser det att leka bort det eller ska man igonera det helt och låtsas som det regnar? det slår runt i skallen på hundar, de vet inte vart de ska göra av sig själva och så juckar de. jag skulle låta det vara, blir det en ful ovana (om DU tycker det är för mycket) så avled. inte hetsigt med lek utan mer en lugn gosestund, en avslappningsövning. om någon säger till dig att juckandet är tecken på dominans så ta det med en nypa salt - gamla förlegade teorier som tyvärr används än i dag.
Inga från Närke
03-04-2007, 16:47
Tack för ditt svar herkules. Tycker du han liknar en puli mer än en pudel fast det är bara 1/4 puli?
herkules
03-04-2007, 17:07
CITAT (Inga från Närke @ 03-04-2007, 17:47)  Tack för ditt svar herkules. Tycker du han liknar en puli mer än en pudel fast det är bara 1/4 puli? puli och pudel är ganska lika utseendemässigt när de är korthåriga men nog tycker jag att jag ser pulin i den gode nemo!  [attachment=1080:herkulesbebis.jpg] herkules som liten valp!
Zoyas matte
03-04-2007, 18:46
CITAT (Inga från Närke @ 03-04-2007, 10:48)  [attachment=1015:2007_03_...är_matte.JPG]
Lilla Nemo 2,5 mån.
Ni som har erfarenheter av hundar låter man valparna äta vad som helst ute i naturen eller ska man ta bort allt som de hittar? Stenar är ju inte bra det förstår jag men typ löv och grenar som är så gott och hare/rådjursspillning. Hej tycker absolut inte att de ska det. Grenbitar kan fastna i tarmen, har man tur kräks de upp biten eller så kan den komma ut andra vägen. Om otur blir det helstopp, och till akuten. Djurspillning innehåller ofta mask. Har tyvärr själv en hund (äckelpottan) som älskar alls sorts avföring (utom från hundar)  . Tyvärr var jag inte tillräckligt bestämd och observant när hon var ung. Hästspillning sägs bara vara nyttigt för hundar, men tänk på att de ibland vissa perioder, får avmaskningsmedel som kommer ut i spillningen och dödar en hund på fläcken. Löv och sånt tror jag inte är nån fara. Likadant om dom gnager på pinnar och spottar ut bitarna. Hoppas inte du blev alltför avskräckt nu. Lycka till med lillsötisen.
Håller nog med om att du bör försöka hålla lite koll på vad han stoppar i sig. En valpmage är ganska känslig och diarré är jobbigt för både dig och hunden. Man kan inte förhindra allt givetvis. Dom är snabba dom små rackarna  När det gäller juckandet tycker jag också att du kan försöka avleda med nån skojig leksak när det gäller en så ung valp. Oftast är det en överslagshandling när dom är busiga och allmänt uppspelta. Om det blir till en "besatthet" så känner du nog det på dig, och då kanske du behöver ta en funderare.
Ammoura
03-04-2007, 20:46
[attachment=1086:5_veckor.jpg] [attachment=1087:vovvarna044.jpg] Våra små älskade kineser. Tristan och lilla Esther (hon vaggar som en tant). Tristan har "juckat" endel på en av katterna men tror det mest är ett resultat av närgånget nyfiket tittande när katterna hade kärleksakt under vårat vardagsrumsbord, hehe. Är själv noga med vad dom stoppar i sig. Mest för att akta oss för att dom ska börja gå på kattbajset. Med gristrynen överallt så finns det alltid något annat illaluktande och gott att tugga på  Bästa med hundarna är att dom är precis som jag, vill ligga på soffan när det är kallt och springa i trädgården när det är varmt 
Inga från Närke
03-04-2007, 21:24
Ammoura - Gud vad söta dina kineser är. Hur gamla är de på bilden?
herkules - Visst var de lika Nemo och Herkules. Har du mera råd till mig när det gäller den rasen? Som fostran t.ex. Ibland får han helt fnatt när han är uppspelt, så jag måste ta upp honom och lugna är det typiskt valp eller typiskt puli.
Ammoura
03-04-2007, 22:53
CITAT (Inga från Närke @ 03-04-2007, 22:24)  Ammoura - Gud vad söta dina kineser är. Hur gamla är de på bilden?
herkules - Visst var de lika Nemo och Herkules. Har du mera råd till mig när det gäller den rasen? Som fostran t.ex. Ibland får han helt fnatt när han är uppspelt, så jag måste ta upp honom och lugna är det typiskt valp eller typiskt puli. Tristan var 5 veckor på den bilden. Esther vet jag inte. Nu är Tristan nästan 18 veckor och Esther är nästan 10 veckor. Kunde inte låta bli att ta kort när dom låg här och myste. [attachment=1098:IM001295.JPG] Roligt att få se "håriga" hundar också. Så sött  Någon som ska ställa ut eller har någon erfarenhet? Tänkte ställa båda senare, mest på skoj.
herkules
03-04-2007, 23:04
CITAT (Inga från Närke @ 03-04-2007, 22:24)  Har du mera råd till mig när det gäller den rasen? Som fostran t.ex. Ibland får han helt fnatt när han är uppspelt, så jag måste ta upp honom och lugna är det typiskt valp eller typiskt puli. Säkert både valp och puli, jättebra att du lugnar, valpar behöver lugn också. Pudel och puli påminner ju inte alls om varandra till sättet så det är ju kalasbra att läsa på Pulin är en vall OCH vakthund, van att tänka själv, en smula reserverad (ska vara). Vallar gärna, avbryt med en gång, det blir lätt en vana. Gammeltiken Pärlan nöp besökanden i hälarna hela sitt liv, sån tur var så visste alla hur hon var.. Om man inte hittar på uppgifter/arbete åt en puli så hittar den på själv, mest dumheter. Lätt till skall. Ska larma om någon kommer, men inget mer. Otroligt lättlärd, med på allt, långa promenader, spår, sök, agility, lydnad, bangar inte för något och är duktig!
Inga från Närke
23-04-2007, 13:00
Hur gör vi? Nemo blir sååååå ledsen när husse försvinner men inte om jag försvinner. Har ni några tips om hur man ska tackla detta problemet. Husse jobbar 2-skift och börjar denna veckan kl. 05,00 och då skulle han upp också, vi gick ut och kissade men när sedan husse försvann och jag provade med att vi skulle lägga oss lite till så gick han till sin korg men grät en stund. Jag gjorde bara så att jag igonerade det och till slut somnade han och sov till ca 8,00. När han sedan vaknade var vi ute och kissade,men så fort han kom in så gick han och letade efter husse. Sedan åt vi frukost och lekte. Hittade han något klädesplagg så sniffade han länge men var inte ledsen. Under dagen verkar det gå bra men när nu husse kommer hem vid 14,30 ca så blir han helvild och jätteglad och tyvärr kissar han lite också, men det har jag hört att det kan gå bort, är det så? Det gör så ont att höra honom bli så ledsen men det är kanske det enda att göra så. Vad tror/tycker ni som har erfarenhet?
Inga från Närke
23-04-2007, 13:14
CITAT (herkules @ 04-04-2007, 00:04)  Säkert både valp och puli, jättebra att du lugnar, valpar behöver lugn också. Pudel och puli påminner......kalasbra att läsa på Pulin är en vall OCH vakthund, van att tänka själv, en smula reserverad (ska vara). Om man inte hittar på uppgifter/arbete åt en puli så hittar den på själv, mest dumheter. Lätt till skall. Ska larma om någon kommer, men inget mer. Otroligt lättlärd, med på allt, långa promenader, spår, sök, agility, lydnad, bangar inte för något och är duktig! Hej Detta med att vara reserverad som du skrev stämmer inte på Nemo. Han är social till 200 % ska fram till alla och inte rädd för f*n själv. Det jag har märkt lite är när det är mörkt ute och skuggor av olika föremål det är han inte så tuff mot. När det ringer på dörren så ger han ett dovt skall inte annars. Detta med valla ser vi lite av att vi hela familjen ska vara samlade på ett ställe men annars har jag inte sett mera. Vet inte riktigt om jag ska vara ärlig hur man kan se det, kan du beskriva lite för mig. Lättlärd är han. Sitta - 100%, stanna och hit - 75 % kan han håller nu på med ligg. Vi har gömt lite godis här och där ibland som han får leta på. Husse ska göra en bräda med fördjupningar i så han kan söka godis där också. Sedan har husse lärt honom namenam och det förstår han att det är godis då kommer han som ett skott om man säger det. Dumt men tyvärr husse kanske behövde gå i träning
Bodenblomman
23-04-2007, 19:03
Jag tycker absolut att man ska pröva med avledning vid olika situationer men vi
får inte glömma bort att lära in ordet "nej", eller vad man vill ha för kommando, så att hunden
också lär sig vad man får och inte får och komma ihåg att berömma när de gör rätt.
Ann_Nica
24-04-2007, 11:00
Jag vill se mera bilder på era hundvalpar. Jag är så sugen på att skaffa hund.
Inga från Närke
28-04-2007, 08:36
Är det ingen som vill svara på min sista fråga eller ska jag tolka det som att jag gör rätt?
Snöflinga
28-04-2007, 09:35
Det spelar väl inte så stor roll vilka kommando-ord man har, huvudsaken är att hunden förstår dem ... Ordet "Nej" är förvillande likt ordet "Hej" tex.
CITAT (Inga från Närke @ 23-04-2007, 14:00)  Hur gör vi? Nemo blir sååååå ledsen när husse försvinner men inte om jag försvinner. Har ni några tips om hur man ska tackla detta problemet. Husse jobbar 2-skift och börjar denna veckan kl. 05,00 och då skulle han upp också, vi gick ut och kissade men när sedan husse försvann och jag provade med att vi skulle lägga oss lite till så gick han till sin korg men grät en stund. Jag gjorde bara så att jag igonerade det och till slut somnade han och sov till ca 8,00. När han sedan vaknade var vi ute och kissade,men så fort han kom in så gick han och letade efter husse. Sedan åt vi frukost och lekte. Hittade han något klädesplagg så sniffade han länge men var inte ledsen. Under dagen verkar det gå bra men när nu husse kommer hem vid 14,30 ca så blir han helvild och jätteglad och tyvärr kissar han lite också, men det har jag hört att det kan gå bort, är det så? Det gör så ont att höra honom bli så ledsen men det är kanske det enda att göra så. Vad tror/tycker ni som har erfarenhet? Han har nog helt enkelt utsett husse till "sin" människa och flockens ledare. Det du kan göra för att förändra detta är nog bara att själv bli en bättre flockledare. Du gör helt rätt i att ignorera hans nedstämdhet i det läget eftersom du inte vill befästa detta. Tänk bara på att vi sänder ut mycket omedvetna signaler till våra hundar, som är riktiga hejare på att tolka dom också. Så det är viktigt att du verkligen innerst inne inte heller tycker synd om honom  Ett förslag är väl att bygga ut konceptet "sysselsättning" lite mer. När husse har åkt och ni kommer in så gör du någon liten övning, och sen går ni och lägger er igen. Efter att ni vaknat igen och kissat, så gör ni nåt annat kul. Det ska vara nåt som sysselsätter hjärnan lite. Ex: Godis på nosen - varsågod Vilken burk ligger godisen under Höger och vänster tass Lära sig att rulla en boll Dansa Sen kan man ju göra lite mer avancerade saker utomhus förståss. Att det kommer en kisskvätt när valpen blir glad, är nog inget att oroa sig för. Det försvinner när han blir äldre och har bättre kontroll på blåsan.
CITAT (Snöflinga @ 28-04-2007, 10:35)  Det spelar väl inte så stor roll vilka kommando-ord man har, huvudsaken är att hunden förstår dem ... Ordet "Nej" är förvillande likt ordet "Hej" tex. Det är då det är tur att man talar skånska  Vi säger ju NÄ och HAJ istället för NEJ och HEJ Ciczi
Inga från Närke
11-05-2007, 21:45
CITAT (AnitaO @ 28-04-2007, 13:20)  Han har nog helt enkelt utsett husse till "sin" människa och flockens ledare. ................................................................................
Sen kan man ju göra lite mer avancerade saker utomhus förståss.
Att det kommer en kisskvätt när valpen blir glad, är nog inget att oroa sig för. Det försvinner när han blir äldre och har bättre kontroll på blåsan. Tack för ditt svar, har inte haft tid att skriva tidigare.// Inga
Inga från Närke
11-05-2007, 21:54
Ni som har valpar vad ger ni dem för mat? Jag har börjat lite med hårdkokt ägg bara 1 i veckan och lite fil har han provat på, men bara ca 3 msk under en vecka.Sedan lite ost på morgonen då vi också äter frukost. För övrigt torrfoder som heter Nutro och den mängd som anges för valpar på paketet. Har han fått något annat under dagen som extra godis eller liknande så minskar jag lite på torrfodret. Avföringen verkar vara i bra trim varken löst eller hårt. Vad tycker ni verkar detta vettigt? Min granne ger vanlig mat utan andra tillskott och det har jag hört inte är så nyttigt för valpar vad anser ni? Har ni något bra tips ang. blod i avföringen på en 3 mån. valp, grannens hund hade det idag, ras Hamiltonstövare/dalatiner och något mera och matte där frågade mig om jag visste vad det kunde vara, men har ingen susning.
Ammoura
12-05-2007, 00:44
Jag kör fri tillgång på torrfoder. Royal Canins valpfoder men har nu även blandat i en säck Pro Plans valpfoder Small Breed (fick en gratis påse). Funkar bra. Sen eftersom nakenhundarna ibland har endel tandproblem + att det ska bytas tänder och så så har dom även alltid flera sorters ben. Tiken fick även Royal Canins valpvälling i början då hon var mkt liten. Tycker hundar i första hand ska äta mat avsedd för dom. Vanlig mat får dom ibland, men då är det endast att slicka sista på tallriken eller slicka ur det urätna glasspaketet. Mycket uppskattat. Har inga problem alls med avföring, alltid fin form på båda två.
Skulle mina hundar få blod i avföringen skulle jag först kolla igenom deras matvanor noga, och sedan kolla om det händer flera gånger. Upprepas det så skulle jag åka direkt till veterinären för säkerhets skull. Är ju så svårt att veta om det är något allvarligt när djuret inte kan berätta vad som är fel. Men så kan det ju vara något tillfälling p.g.a förstoppning eller sådant.
Inga från Närke
17-05-2007, 13:12
Nu kommer jag igen med en fråga och hoppas att ni med kunskap svarar.
Hur ofta badar ni era valpar (hundar)
1, Bara duchar av dem med vatten 2. Badar och tvättar av med schampo
Vår Nemo älskar att ducha och eftersom vi gör det varje kväll så blir det så där minst en gång/vecka han duchar med bara vatten. Vi stänger ju dörren men han sitter bara och gnäller utanför och vill in. Är det skadligt bl.a. för pälsen och huden om han duchar för ofta, det är det jag mest är orolig för.
Det beror nog på vad man har för sorts ras.
Jag har en bichon havanais och den får jag duscha av varenda gång vi varit ute och det är fuktigt och blött för då är han alldeles grusig om mage, ben och hals. Så ibland kan det bli väldigt ofta.
Badar med shampo och balsam gör jag var tredje vecka annars är det omöjligt att hålla pälsen iordning. Jag använder väldigt milda shampon just för långhåriga hundar.
Vanligt vatten är ingen fara med. Badar mina hundar ca 3gånger per år, men dom badar i sötvatten väldigt mycket. Utställningshundar badas (har hört från dom som ställer ut) varje vecka! Tänk bara på att du använder ett bra hundschampo.
Inga från Närke
18-05-2007, 17:23
Tack för era svar Bettis och Cathis.
Har läst i en bok om bad och att man inte skulle göra det för ofta för att inte störa den egna fettproduktionen i pälsen men det kanske man inte gör vid bara avsköljning. Med schampo har jag bara gjort en gång före den första klippningen och det kommer väl minst en gång till före innan det blir riktig sommar om den blir varm eftersom det är en pudel/pulikorsning. Sedan i vinter blir det nog inte så mycket eftersom han kommer att ha lite mera päls och inte behöver klippas. Sedan är det ingen hund som ska på utställningar utan endast sällskapshund.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|