Näcken
I höstas köpte jag ett AROM-träd efter rekommendation här. Det är ett lite äldre träd, 3-4 åridg tror jag.

Det ska väl klippas nu? Men hur? I min trädgårdsbok står om klippning år 1,2 osv, men hur gör jag med detta?

Finns det någora fler bra sidor med bilder?

Bor i skåne zon 1

Tack för hjälpen rolleyes.gif
MB1965
om det inte växer konstigt, i kors eller väldigt tätt kan du låta det växa. Titta på trädet i juli, augusti eller september och se fall det behöver glesas ut då ( inte så troligt med tanke på åldern )
Näcken
Kanske ska beskriva trädet. Det är c:a 2,5 m högt med cirka 8 sidogrenar 1 meter långa utan förgrening och en lång topp. Det ser ut som det nya trädet i min bok, så kanske jag ska kapa det så, eller? Vill ju inte förstöra mitt fina träd.
Big Gardener
Första frågan du kan ställa dig är varför du ska beskära. Ska du överhuvudtaget beskära? Att bara klippa utan mål eller tanke brukar sällan leda till något bra om man inte enbart önska experimentera.
Vad vill du uppnå med trädet? Vill du att det ska ge mängder med frukt? Vill du att det ska utvecklas snabbt? Få en fin krona?
Beskär inte bara för att böcker eller grannar säger det. Beroende på vad du vill ha för träd kan du välja en beskärningsstrategi som passar.
MB1965
Ok, så här gjorde jag med mitt träd jag planterade för nåt år sedan:

*kortade av konkurrerande toppskott
*Tog bort grenar som växer i kors.
*Viktade ner några grenar utåt
*beskar långa slaniga sidogrenar så att de kunde orka med ev. frukt.

trädet gav frukt i fjol till barnens glädje, och det var det som var tanken. Om du inte har något mål med trädet, låt det utvecklas. Kanske kan du utse kandidater till toppskott i år- och du har visst det med smile.gif

Näcken
Oj nu blev det inte lättare

Jag vill ha ett vacker träd, men lagom mycket frukt. Med härlig sirlig skugga under. Inget spretigt elände ska det bli. whistling.gif

MB1965
I så fall: Låt det växa är mitt tips :-)
arborator

Det är svårt att ge råd utan någon bild. Här i Finland är situationen så att många köper äppelträd som är planterade i container och sen har inte blivit klippt, plantbutiken vill sälja dem stora i högre pris. Och oftast har kunderna inte vetskap hur de skall hanteras i fortsättningen. Ofta måste man låta dem rota sig ordentligt innan man beskär trädet.
Du berättar att den är redan hög och har kanske för litet sidogrenar och långa delar i stammen utan sidogrenar.
Nu måste du titta på närmare stammen, se skillnaden mellan blomknoppar och adventativa knoppar som bliir nya sidogrenar. Om trädet har långa stamdelar av fruktknoppar det kan vara tecken om lidandet i containern, dåligt om vatten och näring.
Då måste man vid behov beskära den tillbaka för att få höjden ner och få sidogrenar i önskad höjd och passlig avstånd mellan blivande stora grenar.
Jag blev intresserad om detta, eftersom jag vill få opinioner om erfarna yrkesfolk som känner till problemet. Det finns så många böcker som har inte behandlat detta. Förr i tiden man planterade bara barrota träd, nu har man mest containerplantor.
Näcken
Tack för hjälpen
Det är inte contaionerodlat utan kommer från en odling utanför Lund, men jag tror ändå jag gör lite beskäring, så får man ju se vad det blir. Iallafall den dubbla toppen ska bort. smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon