Full version: Klippa nytt ppeltrd
Ncken
I hstas kpte jag ett AROM-trd efter rekommendation hr. Det r ett lite ldre trd, 3-4 ridg tror jag.

Det ska vl klippas nu? Men hur? I min trdgrdsbok str om klippning r 1,2 osv, men hur gr jag med detta?

Finns det ngora fler bra sidor med bilder?

Bor i skne zon 1

Tack fr hjlpen rolleyes.gif
MB1965
om det inte vxer konstigt, i kors eller vldigt ttt kan du lta det vxa. Titta p trdet i juli, augusti eller september och se fall det behver glesas ut d ( inte s troligt med tanke p ldern )
Ncken
Kanske ska beskriva trdet. Det r c:a 2,5 m hgt med cirka 8 sidogrenar 1 meter lnga utan frgrening och en lng topp. Det ser ut som det nya trdet i min bok, s kanske jag ska kapa det s, eller? Vill ju inte frstra mitt fina trd.
Big Gardener
Frsta frgan du kan stlla dig r varfr du ska beskra. Ska du verhuvudtaget beskra? Att bara klippa utan ml eller tanke brukar sllan leda till ngot bra om man inte enbart nska experimentera.
Vad vill du uppn med trdet? Vill du att det ska ge mngder med frukt? Vill du att det ska utvecklas snabbt? F en fin krona?
Beskr inte bara fr att bcker eller grannar sger det. Beroende p vad du vill ha fr trd kan du vlja en beskrningsstrategi som passar.
MB1965
Ok, s hr gjorde jag med mitt trd jag planterade fr nt r sedan:

*kortade av konkurrerande toppskott
*Tog bort grenar som vxer i kors.
*Viktade ner ngra grenar utt
*beskar lnga slaniga sidogrenar s att de kunde orka med ev. frukt.

trdet gav frukt i fjol till barnens gldje, och det var det som var tanken. Om du inte har ngot ml med trdet, lt det utvecklas. Kanske kan du utse kandidater till toppskott i r- och du har visst det med smile.gif

Ncken
Oj nu blev det inte lttare

Jag vill ha ett vacker trd, men lagom mycket frukt. Med hrlig sirlig skugga under. Inget spretigt elnde ska det bli. whistling.gif

MB1965
I s fall: Lt det vxa r mitt tips :-)
arborator

Det r svrt att ge rd utan ngon bild. Hr i Finland r situationen s att mnga kper ppeltrd som r planterade i container och sen har inte blivit klippt, plantbutiken vill slja dem stora i hgre pris. Och oftast har kunderna inte vetskap hur de skall hanteras i fortsttningen. Ofta mste man lta dem rota sig ordentligt innan man beskr trdet.
Du berttar att den r redan hg och har kanske fr litet sidogrenar och lnga delar i stammen utan sidogrenar.
Nu mste du titta p nrmare stammen, se skillnaden mellan blomknoppar och adventativa knoppar som bliir nya sidogrenar. Om trdet har lnga stamdelar av fruktknoppar det kan vara tecken om lidandet i containern, dligt om vatten och nring.
D mste man vid behov beskra den tillbaka fr att f hjden ner och f sidogrenar i nskad hjd och passlig avstnd mellan blivande stora grenar.
Jag blev intresserad om detta, eftersom jag vill f opinioner om erfarna yrkesfolk som knner till problemet. Det finns s mnga bcker som har inte behandlat detta. Frr i tiden man planterade bara barrota trd, nu har man mest containerplantor.
Ncken
Tack fr hjlpen
Det r inte contaionerodlat utan kommer frn en odling utanfr Lund, men jag tror nd jag gr lite beskring, s fr man ju se vad det blir. Iallafall den dubbla toppen ska bort. smiley_small_hug.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon