Lars-Olof Arvids
03-04-2007, 12:42
Nu pågår grodornas stora vårfest i våra dammar.
[attachment=1046:Grodor1.50.jpg]
En välljudande skara som kan räknas i hundratal.
[attachment=1047:Grodor2.50.jpg]
Älskande par vart man ser i vattnet.
[attachment=1048:Grodor3.50.jpg]
Kram på dig, tjejen!
[attachment=1050:Grodor4.50.jpg]
Ett myller av sprattlande ben bland geléaktiga romklumpar som blir fler och fler.
Den här groddammen ligger i ett populärt strövområde vid Stenungsunds elljusspår. Eftersom så mycket folk rör sig i området är grodorna inte lika skygga som på andra håll, utan många kan få en fin naturupplevelse. Tyvärr hotas den av att en industri i närheten vill bygga ut.
Olle
Sailor Pluto
03-04-2007, 12:46
Fina bilder på fina grodor

.
Trökigt med industrin

. Tycker att man borde visa mer hänsyn och respekt för naturens små underverk.
Lars-Olof Arvids
03-04-2007, 15:05
Tack, Sailor Pluto. Vi i Naturskyddsföreningen har lämnat in en skrivelse med synpunkter om att området borde bevaras. Men det är ju "vardagsnatur", utan hotade arter, som främst har betydelse för friluftslivet. Vi får se hur det går.
Olle
men visst är grodorna fridlysta nuförtiden så jag hoppas ni lyckas få behålla denna lekplats
härliga bilder
Gossen Ruda
03-04-2007, 16:00
Fridlysningsbestämmelserna är mycket inkonsekventa. Grodor är fridlysta. Trots detta får markägaren eller någon annan schakta bort deras lekdamm eller fylla upp den för en fridlysning får inte hindra en ev markanvändning. Men OM schaktmaskinerna skulle komma körande får inte Olle eller någon annan rädda och flytta grodorna för dom är ju fridlysta. Man kan ju visserligen söka tillstånd men det är ganska krångligt och under tiden blir grodorna massakrerade. Något är fel!!!! (Detta är skrivet med dom kunskaper jag har fått sen tidigare, möjligen kan något ha ändrat sig på sista tiden)
man kan ju bli tossig för mindre men jag vet de finns så många knepiga regler som borde skippas

man blir galen
Gossen Ruda
03-04-2007, 19:30
Klippt från Naturvårdsverkets webplats:
"Fridlysning innebär normalt inte att arten är skyddad mot pågående markanvändning i form av till exempel jord- eller skogsbruk, eller mot övergödning och andra föroreningseffekter.
Om det finns risk för att artens livsmiljö försvinner eller förändras på grund av markanvändningen, kan en tillsynsmyndighet vid samråd komma överens med markägaren om att hänsyn ska tas till de fridlysta arterna.
Om det för att bevara arten på platsen krävs så omfattande hänsynstagande att markanvändningen försvåras avsevärt, kan reservatsbildning eller någon annan form av områdesskydd bli nödvändigt."
Fågelvägen
03-04-2007, 21:08
Olle, vilken grodfest! Jag kan tänka mig hur det låter... Jag är nyfiken på vilken sorts grodor du har på dina bilder: vanlig groda? åkergroda? långbengroda? Grodorna i vår lilla damm ser ungefär lika ut, samma färg, och med ljus haka. Men en del grodor som jag hittar i terrängen, speciellt de pyttesmå (10 mm ungefär) senare på sommaren är helt och hållet bruna.
Hemskt sorgligt om man förstör ännu en viktig Grodplats!
Lars-Olof Arvids
04-04-2007, 07:02
Det är vanliga grodor.
Olle
Härliga bilder och härlig upplevelse.
Här finns lite skillnads-info på våra 3 brungrodor.
Utseendemässigt har den vanliga grodan lite trubbigare nos är åkergrodan, och åkergrodans romklumpar sjunker efter ett tag ner till botten vilket den vanliga grodans romklumpar inte gör. I min trädgård bor åkergrodor, men jag har inte sett några än i år.
Lars-Olof Arvids
04-04-2007, 10:30
Då är det alltså åkergrodan som har lagt romklumpen jag hittade på botten av min damm hemma igår. Kul!

Olle
CITAT (amaira @ 04-04-2007, 10:23)

Härliga bilder och härlig upplevelse.
Här finns lite skillnads-info på våra 3 brungrodor.
Utseendemässigt har den vanliga grodan lite trubbigare nos är åkergrodan, och åkergrodans romklumpar sjunker efter ett tag ner till botten vilket den vanliga grodans romklumpar inte gör. I min trädgård bor åkergrodor, men jag har inte sett några än i år.
Och det klassiska sättet att identifiera långbensgroda är ju att kolla om bakbenens hälled når förbi grodans nos!
Lars-Olof Arvids
04-04-2007, 10:40
Dessutom finns långbensgrodan bara i Skåne, Blekinge, sydöstra Småland och på Öland. De andra två arterna finns i nästan hela Sverige.
Olle
Aha! Det var grodbilder du slet med häromdan. Häftigt!
Gossen Ruda
04-04-2007, 13:58
Så här i lektider är det lätt att skilja på grodhanarnas läte. Vanlig groda har ett knorrande årrr, ibland flera gånger på rad. Långbensgrodan har ett snabbt upprepat kråå-kråå-kråå. Åkergrodan har ett ploppande ljud som liknar det som uppstår om man håller en flaska under ytan och låter luften komma ut. Paddan har ett ringande rröng. Honorna håller käften.
Åh, vilken upplevelse att få höra och beskåda!
Fågelvägen
04-04-2007, 19:42
Jag googlade på grodor, hittade massor med fina beskrivningar, bilder
och ljud! Men långbengrodan (om den finns här) vill jag inte bråka med. Jag tycker den ska få ha sina ben som den vill, speciellt i parningstid.
Tack för intressant information om rommen! Vi har en romklump flytande och en på dammens botten. Få se hur de klarat förra nattens tunna is.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.