Är det någon som kan tipsa om en bra handelsträdgård i eller nära Göteborg? Numera heter de flesta ställena Plantagen, till och med min gamla favorit Tagene Handelsträdgård

Där var hur kul som helst att gå och botanisera och dom hade kunnigt folk att fråga. Nu är det stort, anonymt och jag tycker det är tråååkigt. Plantagen mellan Mölndal och Frölunda är rätt ok men jag skulle vilja ha tips på fler ställen.
Lena i Torslanda
03-04-2007, 13:18
Mölnlycke och Landvetter är inte så dumma.
Sävedalens plantskola har roliga saker.
Kålltorps handelsträdgård nästan mitt i stan!
Gossen Ruda
03-04-2007, 14:41
Tyvärr så drog Lena nästan alla som finns kvar som fristående firmor. Stöd dessa annars får vi bara likriktat Plantagen-skräp över hela stan.
Hannele
03-04-2007, 15:17
Vid Grönsakstorget säljer Kvisljungbyns plantskola de finaste gammeldags perenner och kryddor.
Tack! Det var flera bra tips. Dom skall testas! Hur kunde jag glömma Kålltorp? Det var ju där dom hade en papegoja som kunde prata.
Grönsakstorget? Det är ju mitt i stan. Skall absolut besökas!
Håller med dig Ruda, det är trist att det blir så likriktat. Och personalen är inte heller alltid så kunnig.
Hej
Jag tycker inte skillnaden mellan plantskolor är något värst stor.
Särö plantskola där i vallda hade iofs trädgårdsplanerare gratis konsulation 30 min förra året, Nilssons plantskola i kullavik är duktiga på magonlior men inte bra på rosor (låg kvalitet, rosorna dör ), plantagen i askim har en duktig ansvarig för utedelen (David) som är riktigt bra på att tipsa om annorlunda växter.
Plantagen i Mölndal är mest stor. Plantskolan i mölnlycke är ok, men inte så stor. Tveksamt om den är värd ett till besök från min sida. Blomsterlandet är tveklöst dåligt på uteväxter. FIna orkidéhybrider har de iofs.
Jag tycker Mölnlycke Garden Center är bra, de har stort sortiment av växter. För det är ju växterna som är det viktiga, eller hur. Plantagen i Mölndal har många kvadratmeter, men mest dynor, grillar och krukor. Deras växter står och vissnar på deras utegård på sommaren. Om du kan tänka dig att göra en lite längre utflykt så besök Rångedala plantskola utanför Borås.
CITAT (Åsa E @ 04-04-2007, 08:12)

Jag tycker Mölnlycke Garden Center är bra, de har stort sortiment av växter. För det är ju växterna som är det viktiga, eller hur. Plantagen i Mölndal har många kvadratmeter, men mest dynor, grillar och krukor. Deras växter står och vissnar på deras utegård på sommaren. Om du kan tänka dig att göra en lite längre utflykt så besök Rångedala plantskola utanför Borås.
instämmer om skötseln av växterna Plantagen i Mölndal. Rångedala plantskola har jag inte hunnit med, vad har dom för profil?
Eva i Höga
04-04-2007, 08:37
Jag kan rekommendera Rödbo Handelsträdgård på Hisingen. Ligger på Kongahällavägen mellan Eriksdal och Säve. De har ett stort utbud och dessutom personal som är kunnig. Jag handlar nästan alla mina växter där eftersom vi bor nära och man ska absolut stödja de lokala odlarna.
Så många bra tips! Tack! Jag tror fler än jag har glädje av dom

Blev lite nyfiken på Rångedala och kollade på hitta.se. Det finns två ställen, ett i samhället och ett utanför. Är det samma företag? Dom har en fin hemsida i allafall som verkar inspirerande
Rångedala
Österläge
04-04-2007, 12:48
Mönlycke garden center är ju bra. I nordöstra Göteborg finns en liten handelsträdgård som heter Monicas handelsträdgård, de har väldigt bra priser och trevlig personal. Det är samma ägare som till Nisses blommor i stan. I Kungsbacka finns Solhaga som har väldigt bra rykte, har inte varit där själv än men tänkt mig dit idag. Vill köpa penséer o kanske slinker det med någon kruka, de har rea just nu...
Piccante
04-04-2007, 14:35
CITAT (Bee @ 04-04-2007, 10:01)

Så många bra tips! Tack! Jag tror fler än jag har glädje av dom

Blev lite nyfiken på Rångedala och kollade på hitta.se. Det finns två ställen, ett i samhället och ett utanför. Är det samma företag? Dom har en fin hemsida i allafall som verkar inspirerande
RångedalaTror inte det är samma företag i och utanför byn. Har bara varit på den ena av dem och det var den som du länkar till, Rångedala plantskola. Vi brukar få deras katalog med posten men såg att de har upphört med postorderförsäljning nu. Den inne i byn heter väl Rångedala handelsträdgård eller något? och är nog rätt liten.
Cam & co
05-04-2007, 00:22
I Stenkullen, mellan Lerum & Floda har du också en liten handelsträdgård .... nu har jag inte varit där sedan jag flyttade därifrån för något år sedan, men de hade ett relativt stort utbud & personalen är hjälpsam och kunnig - lite personligt sådär .... ligger på Gråbovägen när man kör från Stenkullen, ungefär vid ishallen kan man säga.
Sen har du såklart en plantskola i Patrille också - precis vid backen upp till Bergsjön om man kör mot Utby från Partille.
Rångedala plantskola utanför byn var den jag tänkte på. Det är också den som finns i länken.
Österläge
07-04-2007, 19:42
CITAT (uteplatsen @ 04-04-2007, 13:48)

I Kungsbacka finns Solhaga som har väldigt bra rykte, har inte varit där själv än men tänkt mig dit idag. Vill köpa penséer o kanske slinker det med någon kruka, de har rea just nu...

Jag var där häromdagen, kan verkligen rekommendera ett besök! De har stort sortiment och bra priser, och väldigt trevlig personal!!

Rean var inte så stor o jag hittade inga fina krukor där, men de har många fina penseer och andra växter!
Om man vill ta sig ända bort mot Alingsås till så tycker jag att Varsjöns plantskola är trevlig. Det var dock ett par år sedan jag var där sist men nu är det nog snart dags för ett besök igen.
Karin72
21-04-2007, 17:36
Har ingen erfarenhet alls av att köpa plantor, har än så länge bara rensat i de rabatter vi "fick" med huset. Nu vill jag dock handla lite och undrar om det är bättre plantor på tex Rödbo (Säve) än Plantagen? De flesta är ju dyrare på Rödbo, men är de livskraftigare så spelar ju det mindre roll... Om man alltså bortser från personalens kunnighet nu och bara pratar plant-kvalitet. Vad rekommenderas?
Hjälmeskulla strax utanför Kungsbacka har fina växter och trevlig personal.
http://www.hjalmeskulla.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.