Full version: Lökar i mattan!?
Kviga
Jag har massor av lökväxter i min gräsmatta! Dom blommar inte utan är bara blad och jätte fula. Det konstiga är att när vi flyttade hit för 2 år sen så såg man inget alls och förra året var det lite men iår har vi MASSOR! Jag grävde upp och kollade för säkerhets skull och ja, det är minsann lökar! Hur kan det ha gått till? Och framförallt, hur får man bort dom!?

HAr mycket mossa och violer och dom vill jag inte bli av med unsure.gif

mvh Kviga
Fenja
Om du tycker att de stör så kan du gräva bort dem. Jag skulle testa att sätta dem i en rabatt och gödsla upp dem ordentligt till nästa år, det kan ju vara något riktigt trevligt som slutat att blomma av näringsbrist och trångboddhet.
Mvh
Fenja
Gåsis
Det kan oxå vara frösådder eftersom dom tydligen inte fanns för ett par år sedan. Gör det något om dom står kvar och kanske visar vad dom är först nästa år? Annars skulle jag göra som Fenja föreslår.

/Åsa
kerstin z5-6
Vanligt fenomen särskilt om det är en gammal trädgård .. de tar sig upp 2 meter om så behövs tex efter omgörningar av gräsmatta med jordmassor .. kan vara ovanliga sorter .. jag skulle göda de bladrosetter du har nu med benmjöl -
gräsmattan kan man ju klippa som vanligt när lökblommningen är över och få en underbar lökäng varje vår -i rabatt är lökar lite ivägen tycker jag
ingrid fuxwall
Har varit med om samma sak i min trädgård, en gammal trädgård som var vanskött när vi flyttade hit.
Det dök upp nya växter under många år.

ingrid
Kviga
Tack för alla svar!

Jag har väntat på blommning men det blir bara blad av det men jag ska göra som fenja sa, gräva upp och plantera i rabatt istället.
Vad fyller man föresten i hålen som blir i gräsmattan? går det bra med kompostjord?

/Kviga
Ewa L
Jag var lite i samma situation som du när jag köpte mitt hus för snart 7 år sedan.

Jag grävde upp lökar överallt som jag inte hade en aning om vad det var. Jordslog först en drös i ett hörn av trädgården bakom några buskar. Hittade ännu mer lökar. Lade på ett lager till. Mer jord... Tanken var att jag med tiden skulle flytta dem när jag visste vad det var.

Nu visade det sig att det fanns oootroooligt mycket lökar överallt + drösar som ju jag petat ner. Alltså har jordkullen fått bli kvar. Och som den prunkar!! wub.gif
Diverse lökar, fullständigt huller om buller. Olika jordlager = olika blomningstid. Och allt planerat och uttänkt av mig. whist.gif yahoo.gif
linvik
CITAT (Ewa L @ 04-04-2007, 09:18) *
...
Nu visade det sig att det fanns oootroooligt mycket lökar överallt + drösar som ju jag petat ner. Alltså har jordkullen fått bli kvar. Och som den prunkar!! wub.gif
Diverse lökar, fullständigt huller om buller. Olika jordlager = olika blomningstid. Och allt planerat och uttänkt av mig. whist.gif yahoo.gif

Det där kräver ju ett bildbevis!!
Airamya
*håller med linvik* Det här vill vi se!
Fenja
CITAT (Kviga @ 04-04-2007, 08:00) *
Tack för alla svar!

Jag har väntat på blommning men det blir bara blad av det men jag ska göra som fenja sa, gräva upp och plantera i rabatt istället.
Vad fyller man föresten i hålen som blir i gräsmattan? går det bra med kompostjord?

/Kviga

Kompostjord eller sand eller blanda båda så får du ett bra material att fylla igen med.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon