Full version: Mynta - hjälp
gustav1977
Hej!

Jag har inte odlat mynta förut och tänkte så några myntafrön. Det är mycket knapphändig info på påsen och jag har inte hittat så bra info när jag sökt på forumet och nätet.. Såå är det någon som har bra tips på hur man ska få fröna att gro? Det är ju väldigt små frön. Vill de ha någon täckning? Ljus/mörker? Värme?

Tacksam för svar!

mvh

/gustav
Ciczi
Hej

Har själv sått mynta (mentha x piperita) och det var inga problem att få dem att gro. Det tog ett tag men nu växer det så det knakar. Dessutom har de börjat att dofta pepparmynta... wub.gif

JAg sådde mina i vanliga miniväxthus med lite vermiculite ovanpå. Går säkert lika bra med lite jord på toppen. biggrin.gif

JAg hade miniväxthusen i österläge i fönsterkarm (marmor) och ett element under. Gjorde inte så mycket. Min filosofi när det gäller frö är att gror det så gror det... happy.gif

lycka till!

Ciczi
gustav1977
tack för svar!

Grejjen är att jag sådde för 10 dagar sen i såjord med lite såjord ovanpå. Plastfilm med lite hål i ovanpå. 23 grader, lagom fuktigt (trodde jag) och inget har hänt. Jag trodde att myntafrön skulle gro på en vecka max men det kanske bara är att vänta ett tag till då?

tack igen

Gustav
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Ciczi @ 03-04-2007, 22:28) *
Hej

Har själv sått mynta (mentha x piperita) och det var inga problem att få dem att gro. Det tog ett tag men nu växer det så det knakar. Dessutom har de börjat att dofta pepparmynta... wub.gif

JAg sådde mina i vanliga miniväxthus med lite vermiculite ovanpå. Går säkert lika bra med lite jord på toppen. biggrin.gif

JAg hade miniväxthusen i österläge i fönsterkarm (marmor) och ett element under. Gjorde inte så mycket. Min filosofi när det gäller frö är att gror det så gror det... happy.gif

lycka till!

Ciczi

Tyvärr är det nog inte pepparmynta i påsen ifall du fick upp plantor, troligtvis är det grönmynta el. dyl. de har stoppat i påsen. Äkta Menta x piperita är en steril hybrid som inte har några grobara frön utan den förökas via delning eller sticklingar.
Stussi
Jag ska så Kattmynta (Nepeta cataria) och enligt fröpåsen så ska fröna in i kylskåpet på natten och stå ljust i ett fönster under dagen tills det har grott. Kanske värt att prova?
Jonas70
CITAT (Ciczi @ 03-04-2007, 22:28) *
Hej

lycka till!

Ciczi

Hur lång tid tog det för dem att gro då?
Jag sådde min mynta för en månad sedan och fortfarande har inget hänt angry.gif

CITAT (Stussi @ 04-04-2007, 11:44) *
Jag ska så Kattmynta (Nepeta cataria) och enligt fröpåsen så ska fröna in i kylskåpet på natten och stå ljust i ett fönster under dagen tills det har grott. Kanske värt att prova?

Kattmynta är ingen mynta i egentlig mening, så den hör inte riktigt hemma här!
Stussi
CITAT (Jonas70 @ 04-04-2007, 12:47) *
Kattmynta är ingen mynta i egentlig mening, så den hör inte riktigt hemma här!

Oj då, det tänkte jag inte ens på! blush.gif
gustav1977
Jaha, det verkar ju vara riktigt lurigt med de här myntorna när man hört från er. Krävs det att man köper en planta och sen tar sticklingar från den alltså? Eller är det nån idé att fortsätta att försöka dra upp frå frö?

Nån myntaexpert som känner sig manad att svara;)

/gustav
Ciczi
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-04-2007, 11:07) *
Tyvärr är det nog inte pepparmynta i påsen ifall du fick upp plantor, troligtvis är det grönmynta el. dyl. de har stoppat i påsen. Äkta Menta x piperita är en steril hybrid som inte har några grobara frön utan den förökas via delning eller sticklingar.

Ska nog inte gå ed på att det var det förresten... blush.gif

Ciczi

men när jag kollar min beställningsedel så är det iaf som det som jag har köpt det... confused.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon