Nazeeya
03-04-2007, 18:58
Hej!
Jag har alldeles nyss köpt hus och behöver tips på blommor och växter att plantera i trädgården, som är LÄTTA att sköta! Jag är nämligen helt värdelös på all odling.. :-)
Jag har tänkt mig ett par träd och en rabatt.. Och växter i krukor.
Någon med något bra att dela med sig av?
gunnelö
03-04-2007, 19:23
Hej och välkommen hit!
Vad härligt med nytt hus och trädgård. Finns det redan växter i trädgården? I så fall är det inte fel att, som du själv säger, plantera i krukor i år och följa lite vad som händer. Vill du plantera nytt vore det bra att få veta lite vad du tycker om när det gäller t ex färger, om det ska blomma hela sommaren (ettåriga blommor) eller vara perenner. Växtplatsen med sol, skugga osv påvverkar ju också. Det finns förstås hur mycket som helat att välja på som är lättskött. Jag återkommer gärna med lite tips om du beskriver förutsättningarna lite mer.
Gunnel Ö
Nazeeya
03-04-2007, 19:35
Tack för ditt svar!
Trädgården är 600 kvm och har ett enda plommonträd.. Så det är fritt fram! :-D
Hela trädgården får sol på sommarhalvåret... Så det finns inga direkta "skuggområden" på trädgården.
Jag tycker om mycket färger och helst vita, gula och röda blommor i en rabatt.
Och nu ska jag vara en riktigt nybörjare och fråga vad en perenn är? :-D
ingrid fuxwall
03-04-2007, 20:10
Vad mycket du har att se fram emot. En perenn är en växt som återkommer år efter år.
gunnelö
03-04-2007, 20:38
Hej igen
Ettåriga blommor som man kan köpa plantor av eller driva upp själv blommor ofta hela sommaren medan perenner, som Ingrid skriver, återkommer år från år. De har ofta kortare blomningstid, men det kan variera. Fördelen är förstås att de återkommer. De ettåriga blommorna dör ofta med frosten.
Börjar med några ettåringar
Lätta ettåringar är t ex tagetes (som man sätter plantor av), ringblommor som sås direkt i jorden när den är varm nog, krasse (som sås när frostrisken är över) i den gula orange färgskalan. Petunia (sätt plantor) finns i alla möjliga färger och passar också bra i kruka. Flitiga Lisa (plantor) finns både i vit, rosa och röd färgskala och passar bra i kruka. Det här är bara några som jag tycker är lätta och som dök upp i huvudet just nu. Säkert kan andra bidra med fler.
Några tacksamma perenner
Egentligen borde jag fråga var i landet du bor för det skiljer ju vad som växer bra i Skåne eller långt upp i Norrland. Här är några av mina säkra favoriter. Aklejor (du hittar plantor på plantskolan. Aklejor blommar på försommaren men är vackra på grund av sina blad resten av sommaren också, tycker jag. Färgskala företrädesvis blå - rosa -vit). Tycker du om prästkragar är det också ett säkert kort. En krollilja tycker jag du ska ha (de är hur vackra som helst och inte svåra) och så förstås någon ros. Vita honungsrosen Lykkefund tycker jag själv mycket om men jag är ingen rosexpert.
Jag föreslår att du letar på Googles bildsök för att se bilder på växterna.
Lycka till
Gunnel Ö
Åk till en större handelsträdgård och titta på deras utbud och fundera över vad du skulle kunna tänka dig för växter. Låna trädgårdsböcker på biblioteket och titta på olika växter där, fråga grannar och vänner om du ser att de har något du gillar!! Ha inte bråttom med rabatter första året, utan ta dig tid och fundera.
I krukor kan du sätta ettåringar, kallas även sommarblommor, de lever över sommaren och man sätter nya nästa år. En del av dem går att övervintra frostfritt, men det kanske du ska hoppa över första året!
Röda ettåringar är bland annat: Pelargoner, Flitig Lisa, Lyckliga Lotta, Petunia, fuchsia och blomstersalvia.
Vita ettåringar: Lobelia, petunia, pelargoner, Flitiga Lisa, marguerit, pysslinkrage till exempel.
Gula ettåringar: Låga ringblommor, antilopögon, tagetes, och petunior.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.