Zoyas matte
03-04-2007, 19:20
Alltså kan man lägga tegelstenar t ex mellan grönsaksodlingarna så att man har något att trampa på.?? har för mig att de fryser sönder på vintern.
Nån som har tips på vad man annars kan göra med gamla fina tegelstenar. (utomhus alltså)
Vad kan man annars använda för sten / plattor att gå på?
Ja, vanlig tegelsten kommer att frysa sönder om den lägges i eller direkt på marken.
Den kan användas till byggnation över mark, exempelvis murar och liknande. Kanske en ruin?
Här nere i Skåne kan man ofta köpa begagnade cementplattor till hyggligt pris. De är utmärkta till avdelning i grönsakslandet.
Fågelvägen
03-04-2007, 21:32
Tegelsten som kan användas att lägga direkt på marken heter MARKTEGEL. Det är en hårdbränd tegel som inte fryser sönder.
Vanlig gammal tegel kommer att frysa sönder, men har du lust att byta ut ett antal av den dem varje vår så det det väl OK.
Jag lade gamla tegelstenar från 40-50talet (hebytegel) som blivit kvar sedan huset byggdes som avgränsning mellan gruset och gräsmattan. Dom låg i jämnnivå med marken. Det var 4 stenar som spruckit, de fyra stenarna hade vi kört bilen på när det var snö på. Alla andra klarade sig de 3 vintrarna vi bodde där.
ingrid fuxwall
04-04-2007, 21:11
Själv har jag använt tegelstenar som "gångplattor" och inte varit med om att de frusit, har tydligen haft tur.
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.