jannan
Jag har ett kvarnhjul på tomten som det alltid varit planteringar i men nu har den åsidosatts av tidigare ägare och den behöver en "extreme makeover"

(Hjulet är i förgrunden)

Som ni ser är det helt övervuxet med en ganska massiv brudspirea, det är väldigt soligt och varmt där och hjulet är nästan aldrig i skugga, sent på eftermiddagen/kvällen skuggar spirean den. "hålet" att plantera är kanske 50 cm i diameter och kan såklart göras hur djup som helst om det skulle behövas.

Vad kan jag göra för att det ska bli snyggt igen samt vad ska jag plantera??
jannan
Är det ingen som har nåt tips? Får väl specifiera mina önskemål lite mer...

Jag tänkte att man kanske skulle haft nåt lite högre i mitten och så lite lägre runt om. Det får gärna vara mycket färger... vitt, rosa och orange är kulörer som faller mig i smaken.

Jag kan både förså och så direkt det spelar ingen roll. Vill gärna ha så lång, och gärna tidig, blomning som möjligt.
Fenja
50 cm är nu inte så mycket att plantera på, men kanske en ståtlig ricin i mitten omgiven av krasse? Om du tänker dig perenner är det kanske lite trångt att trycka ihop flera sorter... men murklocka, silverarv, mossflox eller penningört skulle ju kunna välla över fint.
Mvh
Fenja
Ophelia
Finns ju även en uppsjö olika kryddor som säkert skulle gilla läget. Malört, myntor på längden och tvären, oregano (klot och gulbladig), timjan, citronmeliss, isop, libbsticka m.m. Blanda sånt som klarar sig över säsongen tillsammans med ettåringar eller de som måste tas upp.

Tips:
http://www.odla.nu/krydd/

Blomstertanten
Jag skulle nog göra som ophelia föreslår. En egen örtagård rolleyes.gif

Dela in hjulet i tårtbitar och plantera tex olika timjansorter i en tårtbit , lavendel i olika färger i en tårtbit osv.
Du får ju dubbel glädje på det viset , vackra växter att titta och lukta på och vackert för ögat. tummenupp.gif
kerstin z5-6
En klätterros smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon