Full version: koltrast
Ciczi
Hej

Förra året skrev jag ett inlägg i en tråd om en udda koltrast som finns ute i Alnarpsparken. Läs här

Nu har jag dessutom fotobevis. Idag pilade han precis framför min väg till bussen. Upp med kameran och knäpp av som bara den... tongue.gif

mvh Ciczi
yla
häftigt lite albino i den
Castea
Häftigt!

smile.gif
Berith
Wow, vilken kul prick! tongue.gif
KURT
CITAT (yla @ 03-04-2007, 21:43) *
häftigt lite albino i den

Nej det har inget med albinism att göra! När ett djur producerar melanin, men saknar pigment på endel, eller hela kroppen så kallas det leucism. Samma sak gäller ju för övrigt med de vita formerna av hjortdjur som finns i Sverige (älg, dovhjort), de saknar bara pigment i pälsen och är inte albinoformer.

Ibland hör man dock benämningen partiell albinism, vilket snarast kan jämföras med uttrycket partiellt gravid!
Ciczi
Tak för bra svar Kurt. NU har man lärt sig något nytt!

Ciczi
Lars-Olof Arvids
Det var en rolig, annorlunda koltrast! smile.gif

Olle
yla
CITAT (KURT @ 04-04-2007, 07:03) *
Ibland hör man dock benämningen partiell albinism, vilket snarast kan jämföras med uttrycket partiellt gravid!

som sagt nåt nytt varje dag..smart uttryckt ..hihi för de e ju omöjligt hihi
Anma
Vad kul med en annorlunda fågel!
Farmor och farfar har en helvit skata på sin gård, yvärr har den valt att inte visa sig för mig...
amaira
Charmig! Tack för fint foto!
KURT
CITAT (Anma @ 04-04-2007, 08:41) *
Vad kul med en annorlunda fågel!
Farmor och farfar har en helvit skata på sin gård, yvärr har den valt att inte visa sig för mig...

En kråka, som förmodligen är albino. Man kan se att huden är rosa p g a att blodets färg lyser igenom huden p g a brist på pigment..
Lars-Olof Arvids
Men ögat ser mörkt ut. Ska inte ögonen vara röda om det är en albino?

Olle
KURT
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 04-04-2007, 10:44) *
Men ögat ser mörkt ut. Ska inte ögonen vara röda om det är en albino?

Olle

Ja det stämmer, man skall normalt kunna se blodkärlen i ögonbotten, men jag har ingen erfarenhet av hur tydligt det syns. Här ser man i alla fall att huden och näbben saknar pigment.
Ciczi
har ni sett denna koltrasten?

Har synts i Lund.

Sydsvenskan

Ciczi
Jill-Ulrika
CITAT (Ciczi @ 03-04-2007, 22:17) *
Hej

Förra året skrev jag ett inlägg i en tråd om en udda koltrast som finns ute i Alnarpsparken. Läs här

Nu har jag dessutom fotobevis. Idag pilade han precis framför min väg till bussen. Upp med kameran och knäpp av som bara den... tongue.gif

mvh Ciczi

Stackarn...
Ciczi
Varför?

Han verkar inte vara mobbad av de andra koltrastarna i alla fall?

Ciczi
Anma
CITAT (KURT @ 04-04-2007, 11:41) *
En kråka, som förmodligen är albino. Man kan se att huden är rosa p g a att blodets färg lyser igenom huden p g a brist på pigment..

Ja, vad vet jag, men enligt farfar är den en skata, hans stora intresse är fåglar, så han torde kunna se skillnaden? Nu har har inget vettigt tal efter stroken, så jag kan inte ens fråga... dunno.gif
KURT
CITAT (Anma @ 10-04-2007, 09:08) *
Ja, vad vet jag, men enligt farfar är den en skata, hans stora intresse är fåglar, så han torde kunna se skillnaden? Nu har har inget vettigt tal efter stroken, så jag kan inte ens fråga... dunno.gif

Det finns säkert via varianter av skator också. Även om det ibland kan vara svårt att artbestämma vita varianterav fåglar, så är nog alltid en skata lätt att identifiera på den långa stjärten och dess speciella beteende.
Nisse1337
Rätt så märkligt, en albino koltrast. den bor 20 meter utanför vår lägenhet i lund.
Väldigt skyg innan. Den är helt vit!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon