Artemis
Hej allihop!

(Helt färsk på forumet; hoppas ingen har tagit upp detta ämne innan - i så fall ber jag om ursäkt då jag kastar mig in utan att ha hunnit läsa igenom alla äldre trådar.)

Jag tänkte ge mig på att försöka odla anis och florentinsk fänkål (Foeniculum vulgare var. Azoricum), och har några funderingar. Om någon har odlat dessa tidigare och vet råd, så tar jag tacksamt emot dem.

Anis: Det står på de flesta fröpåsar att den är känslig för omplantering, därför är kanske direktsådd att rekommendera. Om man nu ändå vill förkultivera den, så är min fråga om den är lika känslig om man sår den i torvkruka istället för plastkruka? Är det när rötterna tränger igenom torvkrukans ytterhölje som de kan tycka att det är lite otrevligt med den nya jorden (marken man sätter den i utomhus sen)? Måhända en korkad fråga, men jag är helt grön när det gäller odling. smile.gif

Florentinsk fänkål: Denna fänkål odlas nog av de flesta för själva fruktkroppen, men jag vill odla dem endast för fröna. Enligt vad jag har läst går den ofta iblom (och därmed fröbildning) först andra året. Vad jag undrar är då hur/om man ska beskära den något efter första sommaren? Måste man ta bort den här fruktkroppen (som folk vanligen brukar äta) från plantan, vad händer om man lämnar kvar den? Och om den ska bort, skär man precis under den då (antar att en massa rötter är kvar i marken, från vilka nya skott skjuter upp året efter) eller hur går man till väga?
Det säga också att fänkålen kan gå i blom för tidigt om man har otur, och då inte ge den här eftertraktade svulstiga fruktkroppen utan bli lång och tanig istället. För mig som endast är ute efter fröna, är det en nackdel? (Jag antar att blir det blom så blir det också frön, men kan kvaliteten (oljeinnehållet) i dessa påverkas?)

Sedan undrar jag också beträffande båda sorterna om någon vet på ett ungefär hur mycket frön man kan förvänta sig att en normalstor planta ger, om nu någon har odlat dem för frönas skull. Tack på förhand!
Ophelia
Lite tips:
http://www.odla.nu/krydd/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon