Gillan
Jaha, så ska man då äntligen få lära om igen -fear-.gif crazy.gif . Och, nej då, jag är inte orolig på riktigt! Men jag äääär ju så trög i starten confused.gif .

Men nu har jag letat runt överallt tycker jag ( även varit inne och lusläst under hjälp, längst upp till höger), men ingenstans kan jag hitta hur stora bilderna får vara i albumen???

För det är inte densamma som om du laddar upp en bild i ett inlägg!!!!

Okej, jag fick in en bild som var okej storleksmässigt i mitt nya album efter ca 30-40 försök???? Många av de försöken var i liknande storlek som den jag fick in.

Jag har dessutom lagt märke till att många av andras bilder är mycket större än många av de jag försökte lägga in???

Hur bär ni andra er åt för att veta om fotot har rätt storlek?

Och om ni börjar prata om nån så kallad Browser-knapp!!, Så har jag ingen sån ( om inte den också finns på tangentbordet då shy.gif dunno.gif ). Jag har bara en Bläddra-knapp!!

Hoppas att nån vänlig själ har lust att hoppa in och hjälpa till här sos.gif thanks.gif

Gillan
Måste låta den här frågan ligga med överst annars försvinner den i mängden giggle.gif
Berith
Hoppar in lite diskret här.... whist.gif

Och jag undrar hur stora bilderna får vara innan dom automatiskt blir förminskade i inläggen och får den där svarta ramen?
*Stintan*
Och jag undrar om det är så att man ofta pratar om olika saker när man säger storlek?

I Beriths fråga antar jag att hon menar hur många pixlar (bred och hög) bilden får vara (rätta mej om jag har fel)

Andra säger storlek när dom menar hur stor (tung) bilden får vara i kb vilket beror på vilken upplösning man väljer att spara bilden i. Bilden blir ju lättare om man väljer Medium istället för Hög.

Vore alltså intressant att få svar på hur stora bilderna får vara i båda fallen.

Humhum undrar om nån fattar vad jag skrev g.gif blink.gif smile.gif
Ewa L
Tidigare var det åtminstone 100 kB som gällde.

Om jag fattade rätt skulle våra bilder nu sorteras in lite snyggt i de olika avdelningarna, vilket låter jättebra! Men jag fattar inte hur. help.gif
Antingen skulle vi få hjälp med det eller skulle vi göra det själva. Och det har i alla fall jag misslyckats med. whistling.gif
Berith
Jag vet egentligen inte riktigt vad jag menar. giggle.gif Pixlar eller kB spelar ingen roll i svaret.

Men ibland ser man bilder som inte förminskats automatiskt, och dom är ganska pyttiga. Och om man vill se dom förminskade bilderna och klickar på dom så är en del stora som hus! Det måste ju finnas nåt läge där bilderna är precis alldeles lagom. tummenupp.gif
Ingemar
CITAT (Berith @ 04-04-2007, 08:20) *
Hoppar in lite diskret här.... whist.gif

Och jag undrar hur stora bilderna får vara innan dom automatiskt blir förminskade i inläggen och får den där svarta ramen?

500 pixlar på bredden, men det kan variera lite beroende på vilken upplösning ni har valt i forumet, det är meningen att bilderna aldrig ska trycka ut designen.

CITAT (Stintan43 @ 04-04-2007, 08:54) *
Och jag undrar om det är så att man ofta pratar om olika saker när man säger storlek?

I Beriths fråga antar jag att hon menar hur många pixlar (bred och hög) bilden får vara (rätta mej om jag har fel)

Andra säger storlek när dom menar hur stor (tung) bilden får vara i kb vilket beror på vilken upplösning man väljer att spara bilden i. Bilden blir ju lättare om man väljer Medium istället för Hög.

Vore alltså intressant att få svar på hur stora bilderna får vara i båda fallen.

Humhum undrar om nån fattar vad jag skrev g.gif blink.gif smile.gif

Bilderna i de nya albumen får vara upp till 500kb, men det är i regel onödigt stort, det bästa och fullt tillräckligt är att hålla dem på ca 100kb.

Storleken till ytan får vara max 1600x1200, breddxhöjd, men de visas alltid max 500 pixlar och sen får man klicka på dem för att se full storlek.

Varje medlem har 100MB till sitt förfogande i de nya albumen.
Ingemar
CITAT (Ewa L @ 04-04-2007, 08:59) *
Tidigare var det åtminstone 100 kB som gällde.

Om jag fattade rätt skulle våra bilder nu sorteras in lite snyggt i de olika avdelningarna, vilket låter jättebra! Men jag fattar inte hur. help.gif
Antingen skulle vi få hjälp med det eller skulle vi göra det själva. Och det har i alla fall jag misslyckats med. whistling.gif

Det finns 4 olika avdelningar.

I "Medlemsalbum" lägger var och en in sina bilder i egna album som ni döper till vad ni vill.

De tre andra avdelningarna "Växtbilder", "Trädgårdsbilder" och "Djur och natur" är gemensamma album som vi hoppas ni vill hjälpa till att fylla. För att lägga in bilder i dessa går ni in i respektive avdelning eller underavdelning (det finns många och vi lägger upp nya efterhand som vi får önskemål om detta) och klickar på "Lägg till en bild" så hamnar den direkt i det albumet (avdelningen), dock syns inte bilderna som läggs in i de gemensamma albumen direkt utan vi kollar dem först och godkänner dem, ni kan säkert räkna ut varför:-) precis som det finns folk som jäklas och skriver spam-inlägg så finns det dom som lägger in bilder ingen av oss vill se i forumet.

Bilderna ni lägger in i de gemensamma albumen finns sen också i era egna album, direkt under de egna albumen ni skapat och så står det något om att det är bilder ni har i de gemensamma albumen.
Bilder som ni lägger in i de gemensamma albumen ska inte heller ta upp något av era 100MB. Fast jag vet inte om det fungerar riktigt än för där har varit en del buggar med den delen, men så ska det bli i alla fall.
Ingemar
Glömde nämna att bilderna i "Medlemsalbumen" inte granskas utan dom visas direkt eftersom det inte skulle vara speciellt kul för er om ni inte kunde se vad ni la upp efterhand.

Detta innebär dock också att vi den vägen kan få in olämpliga bilder men jag hoppas att ni hjälper till och hör av er till Göran eller mig om ni ser sådana bilder så vi kan ta bort dem så fort som möjligt.

Eventuellt har vi funderat på att ha speciella "Albumadministratörer" bland medlemmarna som kan hjälpa till att ta bort olämpliga bilder eftersom vi inte alltid är tillgängliga. Jag vet inte vad ni tror om detta? Kan det vara en lösning? Hur som helst vore det tråkigt att behöva ha förhandsgranskning av medlemsalbumen när 99,99% sköter sig.
Berith
thanks.gif för svaren om storleken. Det blir till att testa sen när våren inte är så vårig och lockande!
Österläge
Jag har försökt lägga in bilder i mitt album, men bilderna är för stora! Hur gör jag för att förminska? dunno.gif De är tagna med en digitalkamera med 6 megapixlar...
Gillan
Om du har Paint eller Photoshop, så går du in där och förminskar bilden så att den blir som högst 500kb.
Kvarnvik
Browse och bläddra är samma sak.
Österläge
CITAT (Gillan @ 22-04-2007, 19:24) *
Om du har Paint eller Photoshop, så går du in där och förminskar bilden så att den blir som högst 500kb.

Åh smart, det hade jag inte tänkt på! Ska testa det... Tack! smile.gif
Kvisten
Har läst igenom vad ni har skrivit och har äntligen fått igång mitt album och det ska bli flera. Hade lite svårigheter och hitta paint eller Microsoft office picture manager.Om någon mer har svårt och hitta låg det på min dator när man valt ut ett foto ur en mapp och klickar på det under öppna och sedan redigera bild där finns även val av storlek på bild, jag valde 448x336 och det funka för mig. Hoppas att jag inte rörde till det mer för er. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon