Tjarin
Jag planerar att anlägga en perennrabatt i år, dvs snart, och har lite funderingar på vilka växter som kan vara bra att börja med.
Jag är extremt oerfaren och behöver alla tips jag kan få.

Färgskala jag funderar på är mot det rosa hållet (jag läste i en bok att det skulle vara bra att hålla sig till en färgskala, men det kanske är helt feltänkt, eller?!) Det kanske är fint att blanda hej vilt, för en blomma som jag väldigt gärna skulle vilja få med på nåt sätt är Rudbeckia, den tycker jag är så fin och den är ju gul. (fast finns väl även som rosa?)

Så, ni som är perennrabattsexperter, kom gärna med lite förslag och tips på vad jag bör tänka på.

Rabattens läge är sol nästan hela dagen och det är hyffsat väldränerat, mot det torrare hållet.

Att tillägga är att precis intill min tänkta rabatt har vi stora problem med kirshkål. Hur går jag tillväga för att undvika dem i min nya rabatt?
MB1965
du kan ju börja med att fundera på färger och sorter, gå till din lokala plantskola och ta en titt på vad som bjuds. Fundera på om det skall blomma och i så fall när.
ingrid fuxwall
CITAT (MB1965 @ 04-04-2007, 09:27) *
du kan ju börja med att fundera på färger och sorter, gå till din lokala plantskola och ta en titt på vad som bjuds. Fundera på om det skall blomma och i så fall när.

Ett mycket klokt råd, att se till att inte alla växterna har en kort blomperiod som sammanfaller.
Bäst är ju om man kombinerar så att det finns något som blommar hela sommaren.

ingrid
Tjarin
Jag hade tänkt ta mig till en plantskola för att kika runt lite, men vill ändå vara lite förberedd innan jag kommer dit. Jag tänkte att det kanske fanns växter som var svårare/enklare än andra att hålla vid liv.
Fenja
Vilken växtzon bor du i, så är det lättare att komma med förslag? http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32711&a=353468 Det finns MASSOR att välja på i rosa färgskala, men du måste fundera över om du vill ha en rabatt som blommar så länge som möjligt, från tidig vår till sen höst, eller om du vill ha en enastående blomster prakt vid ett tillfälle. Ska rabatten vara hög eller låg eller både och, vilket väderstreck ligger den i? Sol eller skugga? Vilken sorts jord har du?
Kirskål är ett eländigt ogräs, jag skulle göra så här: Gräv ut rabatten och lägg markduk i botten och runt alla sidor, sila sedan jorden NOGA och ta bort alla rotdelar innan du lägger tillbaka den. Alternativt kan du köpa helt ny jord och fylla på med. Sätt gärna någonsorts kant på den så att du hindrar kirsen att hitta tillbaka.
Mvh
Fenja
Näcken
Tänk även på att det även bör vara vackert då det inte blommar. Vissa blommor vissnar ner och blir skräpiga andra blommar om eller har fina blad. Annars är det trevligt att komplettera med bladväxter tex. lammöron (sorten utan blommor).

En fin variant är att komplettera rosa färger med blått och vitt.

Några blommor jag har (sandjord med 0,5 m matjord i skåne)

Kantnepeta, vit och blå
Lavendel
Luktpioner - fina buskar efter blomning
Lammöron
Fänrikshjärta -fast de vill inte riktigt
Karpetareklocka
Gamander - vintergrön lite buske
Höstflox - kan bli mjöldagg på vissa sorter om det är torrt.
Rosor

I en större rabatt kan man komplettera med någon buske tex Syrenbuddleja, miscantusgräs eller något pyramidspalje tycker jag för lite höjd och kanske vackert på vintern.

Lycka till
anneli85
Jag ska göra en ny rabatt snart o den kommer bestå av rosor (Sommerwind), lammöron, malört, vit kärleksört, Blå Funkia o kanske några fler whistling.gif . Färgen på rabatten blir ju rosa, vit, silver o lite blått vilket jag tycker är väldigt romantiskt. Eventuellt kommer jag lägga in nått vintergrönt också. Kan tilläggas att jag tycker väldigt mycket om kärleksört som finns i olika varianter, en vanlig men mycket tacksam perenn.
linvik
Om man inte köper massor av perenner så kan en perennrabatt kännas lite tanig första året (om man håller på de rekommenderade plantavstånden). Mitt tips är då att komplettera med ettåringar. Rosenskära är t ex jättefint. Sommaraster, sommarmalva och zinnia likaså.
kerstin z5-6
Kirsen måste du få bukt med, så de inte invaderar din nya fina rabatt -Täck med svart plast + bark uppepå i två år ..
Alt hela våta dagstidningar + bark .. det sista måste nog förnyas innan du helt får bort dem ..

Rosa perenner finns det gott om -du kan ha vilka som helst bara du vattnar bra säsong ett
Några jag skulle ta med är Rosa fyllda pioner som är långlivade och trevliga -
Rosa är ju en bred färgskala -Vill du kan du gå över i det rosas yttersta färgområde dvs de som drar emot mörkt lila nästan svart .. om du tycker att det blir alldeles för "gulligt " med bara rosa

Många vallmo tex finns med den färgen
Tänk på formen på blomma OCH bladverk , och varierande höjer o bredder så blir det mer intressant -sätt perennerna i grupper -inte en och en ..de vill vara i sällskap smile.gif-Bladen finns ju hela tiden
Rosa blad har bla Alunroten Fandango
MB1965
Nåja, ettåringar i all ära, men de är ju sällan perenna biggrin.gif Några låga buskar kan passa, kanske några gräs ihop med dina perenna blommor.
linvik
CITAT (MB1965 @ 05-04-2007, 08:38) *
Nåja, ettåringar i all ära, men de är ju sällan perenna biggrin.gif Några låga buskar kan passa, kanske några gräs ihop med dina perenna blommor.

Första året kan det vara bra att komplettera med ettåringar. Man kanske råkar köpa perenner som inte blommar första året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon