Lady Hamilton
Jaha! Som om inte jag har fullt sedan tidigare devil.gif Men likt förbakat kunde jag inte låta bli att beställa lite pelargoner Vita Lila och Vanilj........Men jag är övertygad om att ni andra har bättre "självdisiplin" giggle.gif .
Alba
åh nu fick jag mejlet ....ska gotta mig i bilder och inte slinta på tangenterna får hårt coolgleam.gif

Ja nu har jag kollat och fingret levde sitt eget liv. tongue.gif

French Vanilla som jag har sökt.... yes.gif

Man kan ju inte bara köpa en sort tänktre jag: coolgleam.gif

"Lotusland" Brokbladig
"Bicolor" Änglapelargon
"Burgundy" Änglapelargon
"French Vanilla" Zonal

Lady Hamilton
laugh.gif
anneli85
Såg erbjudandet och blev väldigt sugen, men klarar jag av att ta hand om dessa sticklingar? Vad krävs, behövs lysrör för det har jag icke. Snälla svara för kan jag så beställer jag direkt.
Lady Hamilton
Ingen fara att beställa sticklingar nu Ställ dem så ljust du kan utan att "steka" dem blomma.gif
anneli85
Ok, vad ska jag ha för jord och hur stora krukor är lagom? Man ska väl vara sparsam med vatten i början? Behöver dom toppas för att bli buskigare?
gunnelö
Hej
Det finns särskild pelargonjord att köpa om man vill annars tycker jag vanlig krukväxtjord är okay.

Pelargoner ska inte ha för stora krukor 8 - 10 cm för sticklingar är nog lagom. Växer de mycket under sommaren kan de behöva planteras om i något större kruka en gång.

Pelargoner är inte känsliga när det gäller vatten. De mår väl av att torka upp mellan vattningarna. Det är lättare att vattna ihälp dem än att torka ut dem. Små sticklingar kan behöva vattnas lite mer regelbundet men inte för mycket.

Vissa sorter grenar sig gärna när man toppar medan andra inte gör det men generellt är toppning bra. Toppen kan ju också lätt bli en ny stickling men då bör den vara 5 - 7 cm och ha några grenvarv.

Du kommer säkert inte att misslyckas. Pelargoner är lätta, så handla på du bara!

Gunnel Ö
anneli85
Jaha då var det klippt igen, det blev rosknoppspellisar "Appleblossom", tulpanblommande "Patricia Andrea", Änglapelargon "Orange". Brukar det räcka med att toppa 1 gång? Antar att jag börjar ställa ut dom när frostrisken är förbi, eller brukar ni avhärda dom ut o in innan dess?
Floppy
Å jag vart överlycklig över pellis erbjudandet...kastade mig över 'French Vanilla', änglapellisarna 'Orange' och 'Burgundy'...alla mina som jag hade ute i förådet frös ihjäl... sad.gif ...så jag hade riktigt längtat tills Odla skulle komma med sitt erbjudande...
Yin o Yang
Mina fingrar slant också, både på beställningstangenten och på inläggstangenten under Krukväxter giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Yin o Yang @ 04-04-2007, 14:32) *
Mina fingrar slant också, både på beställningstangenten och på inläggstangenten under Krukväxter giggle.gif

Samma här naughty.gif

Blue Sybil o French Vanilla blev det här whist.gif
Bee
Och jag har inte fått ngt mail (ännu; brukar få Odlas nyhetsbrev). Kan man hitta erbjudandet någon annan stans? Jag ser inget på hemsidan. Eller är jag blind?
Yin o Yang
Det var French Vanilla jag var ute efter i år, för den tog slut väldigt fort förra året -cry-.gif . Och så blev det brokbladig och en ängla yes.gif
Yin o Yang
CITAT (Bee @ 04-04-2007, 15:05) *
Och jag har inte fått ngt mail (ännu; brukar få Odlas nyhetsbrev). Kan man hitta erbjudandet någon annan stans? Jag ser inget på hemsidan. Eller är jag blind?

Om Du på startsidan klickar på Handla, scrolla neråt så hittar Du rubriken Välkommen till vår butik. Nästa steg blir att i vänster spalt välja pelargoner smile.gif
Bee
CITAT (Yin o Yang @ 04-04-2007, 15:15) *
Om Du på startsidan klickar på Handla, scrolla neråt så hittar Du rubriken Välkommen till vår butik. Nästa steg blir att i vänster spalt välja pelargoner smile.gif

Tack! Nu hittade jag det! .....och så har jag också beställt.... Den där vaniljvarianten skall bli spännande smile.gif
gunnelö
CITAT (anneli85 @ 04-04-2007, 13:06) *
Brukar det räcka med att toppa 1 gång? Antar att jag börjar ställa ut dom när frostrisken är förbi, eller brukar ni avhärda dom ut o in innan dess?

Man kan toppa flera gånger för att de ska grena sig mer. Problemet är ju att man varje gång också tar bort blomanlagen och får vänta ännu längre på blomningen. Det beror alltså på hur "tuff" man är.

Jag brukar inte bry mig om någon avhärdning. Det har gått utmärkt hitills. Ända gången jag ev tar in dom är om det oväntat skulle bli risk för frost. Jag har nog mycket att bära ut och in ändå. Sorter jag är lite extra rädd om brukar jag ha kvar inne på fösterbänken alternativt spara åtminstone någon av inne.

Gunnel Ö
titti49zon6
Jag är rädd för att även jag slant odentligt med fingrarna på tangenterna idag naughty.gif
har väntat på detta erbjudande, så jag skyndade mig att beställa sos.gif
hur många sorter törs jag inte säga slap.gif
Mozart
Jag beställde också! Jag kunde helt enkelt inte behärska mig, jag bad sambon försöka stoppa mig, men han bara skrattade och gick och tittade på sin hockey! wub.gif
Jag som inte kan någonting om Pelargoner, men vadå tänkte jag, man kan ju lära sig! biggrin.gif
De var verkligen jätte fina, och bra pris tycker jag det verkar som!
Min beställning:
Tulpanblommande 'Patricia Andrea', Änglapelargon 'Bicolor' & 'Burgundy' & 'Light'
Vad spännande! Hade jag läst den här tråden innan jag beställde hade jag säkert fallit för grupptrycket och beställt den där vanlij pelargonen som de flesta andra här beställde, men det var ju tur det, för det känns som det räcker bra med 4 sorter och totalt 12 sticklingar! Men jag hade lätt kunnat beställa av alla sorter! wub.gif laugh.gif

Limeblossom
Nej..nu lurade ni mig. :)Jag kastade erbjudandet direkt för jag SKA inte ha flera pelargoner men så påminde ni mig om att jag ju vill ha French Vanilla och så råkade det bli ett klick på Blue Wonder också. Har aldrig sett någon av dom på riktigt så det ska bli spännande.
mamamaggan
Vanilla verkar vara populär. Beställde den jag också. Sedan blev det en Appleblossom och en doftpelargon. Men vet i sjutton var jag ska ställa dem , har redan överfullt . Tänkte faktiskt ge bort några av de här nya sticklingarna och gör jag likadant med några av mina gamla så ska jag nog lyckas klämma in några till.
Jejja
Jag deletade mailet på en gång jag såg det, UTAN att öppna och kolla vad som fanns. Jag SKA inte ha fler pellisar, och eftersom jag vet att om jag ser på bilderna så kan jag inte hålla mig från att beställa, så jag var tvungen att vara stenhård med mig själv...
yrian
Ahh... ja, vem är jag att tveka... Trots 60 sticklingar på tillväxt och 25 mammaplantor i fönstren + div. engelska och änglar på väg från Gotland blev det:
den dekadenta hängpelargonen Mexica Tomcat,
samt små söta änglarna Bicolor och Light.
laugh.gif
Cathis
Jag har lovat mig själv att INTE köpa mer växter nu,
lite karaktär måste man väl ha naughty.gif
Fast jag har inte deletat erbjudandet än giggle.gif
Anki V
Jag gjorde som du Jejja, deletade utan att läsa. 17 av 19 pellisar överlevde vintern ohmy.gif . De bofasta krukväxterna har fått flytta till ett fosterhem (till hjärtevännen) för övervintrarna ockuperar de få fönster jag har.....och jag vet hur det är..... Rätt vad det är så springer man på en oemotståndlig liten Pelargon och ett, tu, tre så har man förköpt sig igen. crazy.gif

På tal om pellisar så har jag tre French Vanilla som jag köpte i fjol och inte var de speciellt gula g.gif . Mamma fick en av mig och hon kallar sin för den vitdaskiga. a0a.gif

/Anki
Ewa L
Inte kunde jag kasta erbjudandet! Att gå miste om något... no.gif Speciellt som jag ju inte kom iväg till mässan, där jag tänkt handla lite smått och gott.

Beställde:
Doftpelargon 'Orange Fizz'
Hängpelargon 'Mexica Tomcat'
Hängpelargon 'Tomcat'
Rosenknoppspelargon 'Kronprinsessan Mary'
Änglapelargon 'Bicolor'
Änglapelargon 'Burgundy'

Färgstämda med varandra! Skall fylla en stor lövkorg + lite småkorgar + amplar. Oj, vad snyggt det kommer att bli på min förstukvist. wub.gif
Appleblossom drog jag upp från frön för ett par år sedan och den har överlevt. I övrigt har jag mest röda pellisar, och de får stå på behörigt avstånd i en egen grupp.
marigt
Ett erbjudande som inte gick att missa.
Det blev lite pelargoner för mig också.
Jag som tröttnat på pelargoner sen jag var liten.
Min mamma hade pelargoner och s:t paula överallt.
Gick inte att äta frukost vid bordet utan att flytta på MASSOR av små krukor.

Nåja, Nu passar de bra i krukor lådor amplar ute där jag bor.
Jag beställde vanilj och mexico tomcat och nån mer whistling.gif
anneli85
Tack snälla Gunnel för svar, bara en sista fråga-är det möjligt att sätta typ 2 el. 3 sticklingar i en stor kruka och på så vis få en fylld kruka snabbare?
*Stintan*
Klart du kan Anneli85. Hängpelargonerna sätter iallafall jag 3 i varje kruka då det annars blir lite glest.
gunnelö
Ja, jag håller med föregående skrivare. De av mina pelargoner som blommar finast är de som står flera stycken i en större kruka. Det är inte heller någon nackdel att sätta dem nära kanten på krukan, då får rötterna det lite luftigare. Förutsatt att det är lerkruka, vilket pelargoner definitivt föredrar.

Lycka till!
Gunnel Ö
Betty
Har verkligen försökt kämpa emot... angel_not.gif men nu gick det inte längre...
Kan bara försvara mig själv med att, "Det blev ju inte så många i alla fall..." whist.gif
Det blev bara fyra sorter den här gången... rose.gif
Ann_Nica

Självdisciplin vad är det för nåt rotfl.gif

Det enda som hindrade mej från att köpa ett dussin av varje var att dom hade vissnat på vägen hit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon