Full version: Papaya
mogge92
Hej Hej! NU har jag köpt div exotiska frön på impecta som ska planteras. En av dom är Carica papaya. fröna från carica papaya skiljer sig från köpefrukternas kärnor, så frågan är alltså om det är någon skillnad på carica papaya o köpepapaya?
Piccante
Tror inte det ska vara någon skillnad på köpepapaya och C. papaya ? Men jag lade märke till det när jag tog egna frön från köpepapaya att fröna ser mörka och glatta ut men det är som en hinna runt varje frö. Trycker man sönder den hinnan med fingrarna och torkar fröerna på hushålls papper så ser man att fröna inte alls är mörka och släta utan påminner mer om svartpepparkorn lite rynkiga. De du köpte på Impecta är säkert rensade frön utan hinnor runt.

Berätta gärna hur det går med papaya fröna jag fick inte mina första att gro crying.gif måste gjort något fel?
mogge92
Har just sått mina nu i ett minivätxhus med lite undervärme. får se hur det går. Förresten, marcus, du råkar inte ha erfatrenhet av pepino ir mango?
Piccante
CITAT (mogge92 @ 04-04-2007, 13:04) *
Har just sått mina nu i ett minivätxhus med lite undervärme. får se hur det går. Förresten, marcus, du råkar inte ha erfatrenhet av pepino ir mango?

Pepina har jag aldrig brytt mig om för jag tycker inte om att äta dem så jag har aldrig köpt en pepino för frönas skull. Givetvis kunde jag köpa frö på Impecta men en enstaka fröpåse kostar nästan mer än en frukt i affären ibland. Mango har jag erfarenheten av att det går trögt giggle.gif nu gör jag tvärt emot vad alla har sagt tidigare och har knäckt stenen och pillat ur fröet.

Läs gärna mina och andras erfarenheter i min tråd min frukt & bär tråd.
mogge92
Jag har själv satt en mango(bara det lilla fröt innuti) för 6-8 dagar sedan. Det har inte kommit något ovan jord än men en tjock rot(pålroten antar jag) på cirka 7-8 cm har kommit iaf.
Ciczi
Satte Carica papaya för en tre veckor sedan och det gror nu fint happy.gif

Ciczi
mogge92
växer dom snabbt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon