Linda_A
Vad för kryddor skulle passa på en sån här balkong?
Fenja
Jag tror att du kan ha i stort sett vad du vill där utom de riktiga solälskarna.
Mvh
Fenja
Linda_A
CITAT (Fenja @ 04-04-2007, 13:08) *
Jag tror att du kan ha i stort sett vad du vill där utom de riktiga solälskarna.
Mvh
Fenja

Det låter ju bra, vilka är solälskarna för en nybörjare på kryddor då?

Och går det att ta sticklingar ifrån kryddor eller funkar det inte?
rosita
Jag tror nog att du kan odla de flesta kryddor på din balkong! Själv odlar jag många kryddor, visserligen på friland, men i österläge och det funkar hur bra som helst.
Sticklingar kan man nog ta på de flesta kryddor, det är ju bara att prova. Lycka till!
Fenja
Jag tänkte på basilika, chili, peppar och så. Persilja, gräslök, fransk dragon, oregano, timjan, salvia, citronmeliss och annat kommer att funka fint på din balkong!
Mvh
Fenja
Jonas70
Basilika tror jag nog oxå kan fungera. Bara det är ljust, varmt och inte så blåsigt.
noora
Chili och basilika fungerar alldeles utmärkt också, kan jag säga av egen erfarenhet smile.gif Lite vindksydd kan vara bra i början om plantorna är uppdragna inomhus, men det gäller oavsett vilket väderstreck man har balkongen.
Linda_A
Ah det låter ju bra det ju!

Kanske skulle säga att jag bor i zon 1 med, ifall det spelar någon roll! biggrin.gif

Ska bli kul att testa på lite kryddor!

Vet ni om någon sida där man kan köpa sticklingar/små plantor av kryddor över nätet?
Åsa, mälardalen zon 2
Hortogreen säljer en del perenna kryddväxter på postorder men de skickar inte så små plantor. Många ettåriga kryddor är lätta att så själv. I zon 1 där priserna ofta är lägre i trädgårdsbutikerna (än vad det är högre upp i landet) + det finns många trädgårdsbutiker så man brukar inte behöva resa så långt så är det nog mera lönsamt att shoppa direkt i trädgårdsbutiken än att skicka efter, frakt och dylikt brukar man ju få betala när man skickar efter växter.
Linda_A
Åsa: Tack så mycket för svaret! Nä den frakten gjorde att så att det kändes att jag lika gärna kan lägga ut det i bensin istället för att skicka efter. Blir ingen större skillnad ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon