|
catlady
04-04-2007, 11:15
Igår köpte jag en stor vacker hibiskus, nästan 1,5 m hög i jätteliten kruka (  )... Den är en stickling från en sort som växer vilt i Spanien (vet inte var). Den har stått i torr inomhusluft i säkert 10 år, aldrig riktigt fått en ordentlig omplantering, och naturligtvis har den slutat blomma. Men den har ett fint bladverk och många nya små bladknoppar. Jag räddade den för ynka 200 kr (  ) och undrar nu hur jag bäst ska ta hand om den, och hur jag får den att blomma igen (gärna i år). Jag har några olika alternativ; Plantera om den i stor kruka och ha den på skyddad innergård i sommar, och sedan flytta in den i växthuset till vintern. Skånevintrar är ofta milda och där tänkte jag att den skulle få sin vintervila i mycket ljus och runt 5-10 grader på nätterna. Om den inte klarar det så kan den kanske stå inomhus i 15-20 grader under vintern istället. Sista alternativet är att plantera den i marken i växthuset, med obegränsat med jord, men ingen garanti för att den inte får utstå en liten köldknäpp någongång. Vad tror ni?
catlady
04-04-2007, 18:42
Ingen som har några bra tips att ge?
Alexander-VG-zon3
04-04-2007, 19:07
vet du vilket latinskt namn den har ? och i vilket område den kommer i från i Spanien , i Spanien får dom frost förutom vid kusten där det blir +5c till -1c . så en del frost klara den någ .
du ska plantera om den och vattna den och göda den ( göda efter 4veckor ) , eventuellt klippa ner den sen sätta ut den nu först i skugga sen i lite mer sol . ingen frost nu . har du bild på den ?? visste inte att det fanns hibiskusar som växte vilt i Spanien ? tror du inte det kan va en malva sort ?
mamamaggan
04-04-2007, 22:24
Har en stor hibiskus men vet inte om det är samma sort som din. Nåväl, jag har haft den i drygt 20 år och det tog lite tid innan den tog fart. Har haft min inne hela året runt. Planterar om den med 2- 4 års mellanrum. Nu står den på min inglasade vintebonade balkong och mår förträffligt. Där blir det i stort sett aldrig under 15 grader varmt. Nu vattnar jag den varannan dag och då har jag näring i vattnet varje gång.
Törs inte ge dig några råd om vinterförvaring men du bor ju i en annan zon än vad jag gör så det kanske inte blir för kallt även om den står i ditt växthus.
catlady
05-04-2007, 09:06
Nej, jag vet tyvärr inte vilken sort det är, men förra ägaren berättade att den får enkla röda blommor.
Alexander-VG-zon3
05-04-2007, 10:33
CITAT (catlady @ 05-04-2007, 10:06)  Nej, jag vet tyvärr inte vilken sort det är, men förra ägaren berättade att den får enkla röda blommor. har du bild på den ? , låter som en vanlig hibiskus och då kommer den inte från Spanien . men är det en vanlig hibiskus så ska den inte ha under +5c . men sköt den som en vanlig för att vara säker , ta ut den nu i öst eller norr när dagarna är varma typ +15c som lägst sen tar du in den i +10c på natten eller lägger på skydd ( är det över +5c kan den stå ute även på natten ). säkrast att ta in den nu på våren då natt temperaturen inte är stabilt över +5c . sen när den vant sig vid ute livet , så ta den från norr å placera den i öst sen på sommaren gärna i söder eller väst . skulle den bli bränd för att den är klen , så kommer nya blad eller beskär du den så får du fler grenar och fler blommor. sen när nätterna blir +5c men dagen än är varm lägg över skydd eller ta in , sen vintervila på +10c +15c . sen ut på våren igen när dagen håller +10c +15c . att den är ute gör bara gott och den få stora fina blommor och blommorna håller längre än en dag . ge mycket vatten i sommar och göda den normalt . kräver stora krukor . jag brukar beskära dom innan dom kommer in i vintervila på så sätt blommar den direkt på våren när den själv vill , men beskär man den på våren så missar man blomningen på våren men istället får den fler grenar . så det är både positivt och negativt om man ska beskära på vintern eller våren .
Ulla-Kajsa
05-04-2007, 12:00
Har hört att hibiskus måste beskäras för att blomma mera rikligt. Lycka till!!! Hibiskus är en fin blomma.
Hakar på och frågar vad det är för fel på min hibiskus. Bladen slokar nåt alldeles förskräckligt och har gjort så i månader. Har testat med att vattna, att inte vattna, plantera om - inget funkar. Den står i ljust fönster och har flera knoppar som slagit ut/håller på att slå ut. Har inte heller hittat kryp av något slag, varken i jorden eller på växten. Hjälp....
catlady
05-04-2007, 13:45
Tack för utförligt svar Flaxss! Väntar med att beskära till hösten då. Har ingen bild än och hibiskusen står i huset på landet medan jag är i lägenheten i stan. Men jag ska försöka posta en bild i helgen!
Ardisia
05-04-2007, 14:16
CITAT (Sollan @ 05-04-2007, 14:43)  Hakar på och frågar vad det är för fel på min hibiskus. Bladen slokar nåt alldeles förskräckligt och har gjort så i månader. Har testat med att vattna, att inte vattna, plantera om - inget funkar. Den står i ljust fönster och har flera knoppar som slagit ut/håller på att slå ut. Har inte heller hittat kryp av något slag, varken i jorden eller på växten. Hjälp....  Inomhusluften kanske är för torr, har du provat med att duscha den med jämna mellanrum?
Tror inte det, men jag får pröva... Den har stått där länge och sedan -plopp- så slaknar alla bladen
CITAT (Sollan @ 05-04-2007, 21:19)  Tror inte det, men jag får pröva... Den har stått där länge och sedan -plopp- så slaknar alla bladen Så gjorde min stora också... Byt genast jord, köp ny och plantera om och dränk den sedan i vatten (hela krukan) låt stå i ett par timmar oh ställ den sedan i ett ljust fönster. Undvik gärna drag. Ciczi
Ann_Nica
12-04-2007, 13:07
CITAT (catlady @ 05-04-2007, 11:06)  Nej, jag vet tyvärr inte vilken sort det är, men förra ägaren berättade att den får enkla röda blommor. Då vet jag vilken sort du talar om. Dom trodde att den skulle klara sej här hos mej. Jag bor 500 M ovan havet i Turkiet. Tyvärr fick vi en vinter med -9 på nätterna och det klarade bara frilandshibiskusen.  Ser din röda ut så här ???  Ge den näring hela sommarhalvåret så får du igång blomningen igen. Planterar du om den så kommer den att koncentrera sej på att utöka sitt rotsystem ibörjan men sen kommer blommorna
Alexander-VG-zon3
12-04-2007, 13:20
CITAT (Ann_Nica @ 12-04-2007, 14:07)  Då vet jag vilken sort du talar om. Dom trodde att den skulle klara sej här hos mej. Jag bor 500 M ovan havet i Turkiet. Tyvärr fick vi en vinter med -9 på nätterna och det klarade bara frilandshibiskusen.  Ser din röda ut så här ???  Ge den näring hela sommarhalvåret så får du igång blomningen igen. Planterar du om den så kommer den att koncentrera sej på att utöka sitt rotsystem ibörjan men sen kommer blommorna vet du det latinska namnet på den ?
catlady
13-04-2007, 09:58
Ann Nica: Nej, jag har aldrig sett blommorna eftersom jag inte känner förra ägaren utan köpte hibiskusen genom Blocket.se. Men jag skulle gissa på den sorten också! Jag tror inte att det blir någon blomning i år. Men nästa år hoppas jag på! Jag trodde att jag hade tagit en bild på min när jag var ute vid huset, men nu hittar jag den inte... Ska ta en idag!
catlady
13-04-2007, 18:57
Sådärja! Här är hibiskusen. Bladen är lite ljusa och fula på sina ställen, är den inte van vid direkt solljus tror ni? [attachment=1382:IMG_1289.jpg]
mandy848
16-09-2010, 21:33
oj vilket maffigt bladverk!  vilket kap du gjorde!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|