mariamlycke
Vi flyttade in i vårt hus för ett år sedan. Det är ett 60talshus där förförra ägarinna var en dam med trädgårdeintresse (sen bodde här en frånskild trebarnsmor utan trädgårdsintresse). Det växer en massa spännande perenner i våra rabatter, men jag har ingen aning om vad det är vi har.

Finns det någon bra flora med trädgårdsväxter? Det kommer ju en massa nya sorter hela tiden, men vi har nog mest klassiska sorter tror jag.

Några har jag identifierat med hjälp av vänner o släkt, bla spirea i flera färger, akleja, pion...
Har till vår stora glädje också många bärsorter, vinbär (röda o svarta), krusbär, hallon (röda o gula), smultron, krikon (tror iaf min fasters man). Även plommen, äpplen (två sorter) körsbär. Och trädgården är bara 480 kvm, så härär frodigt om sommaren biggrin.gif
gunnelö
Hej

En nyutkommen bok om perenner har fått god kritik, 1000 bilder 2800 växtbeskrivningar. Den heter Perenner: Våra trädgårdsväxter av Marie Hansson 259 kr på Adlibris.

Vill du ha en mer heltäckande bok om trädgårdsväxter (alltså även träd, buskar, grönsaker mm) är jag själv mycket förtjust i Karin Berglunds Din trädgård. Den har gått att få tag i på rea för ca 140 kr, åtminstone förra året.

Gunnel Ö
mariamlycke
CITAT (gunnelö @ 04-04-2007, 16:16) *
En nyutkommen bok om perenner har fått god kritik, 1000 bilder 2800 växtbeskrivningar. Den heter Perenner: Våra trädgårdsväxter av Marie Hansson 259 kr på Adlibris.

Tack. Den ser ut att vara vad jag söker. Ska kolla efter den i bokhandeln, så man kan bläddra lite också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon