Balkongodlarn
Hej!
Jag har fått rådet här på Odla att klippa bort blommorna på chilin så att den ska växa sig stor istället. Hur länge ska man klippa bort blommorna? När ska man låta den få blomma ut?

Mvh
Balkongodlarn
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tar bara bort den första blomman i toppen.

Sen förgrenar sig plantan
Jonas70
Det handlar väl mycket om hur stora man vill ha växterna, och sedan även att man kanske inte vill låta den blomma förens det är dags för den slutliga planteringen och placeringen av plantan.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Jonas70 @ 05-04-2007, 09:56) *
Det handlar väl mycket om hur stora man vill ha växterna, och sedan även att man kanske inte vill låta den blomma förens det är dags för den slutliga planteringen och placeringen av plantan.

Men varför skall den inte blomma förrän den är på sin slutgiltiga plats?

Jag har alltid haft stor skörd och även tidigt skörd men alltid bara tagit bort den första blomman

Elisabeth
Jonas70
Men är det så bra att plantera om den samtidigt som den blommar och sätter frukt? confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt att plantera den med blommor och frukt, men man tjänar ofta på att ta bort de första blommorna så växten får växa till sig först och inte slösa all ork på blomning och frukt medans den är liten. Hurpass mycket man ska låta den växa till sig innan den får sätta frukt är nog lite olika för olika sorter en del chilisorter blir ju jättestora och andra blir små. De sorter jag har brukar jag ofta låta bli runt 25-30cm höga med ett kraftigt bladverk innan de får behålla sina blommor.

Plantan grenar sig av sig självt så man måste inte nypa av topparna det räcker med att ta bort blomman/knoppen/frukten tills plantan är stor nog.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon