kerstine
Min pelargon som jag haft ett par år och som förra året blev enormt stor och frodig och blommade som bara den, ger i år bara ett enormt bladverk. Den övervintrade svalt och ljust men kanske för torrt. Har gett den ny jord och den står ute, så sol får den. Kan det vara vintertorkan som hindrar en från att blomma?
estet
Har läst på flera ställen att det kan bero på för mkt kväve när det gäller blommande växter, då vill de gärna bara utveckla bladverk.
Om du gödslar, läs på förpackningen hur mkt kväve den innehåller.
Hoppas den blommar!
anne
tongue.gif För kraftig gödning med konstgödsel, ge den lite långtidsverkande gödsel typ krysans blanda blomjorden med kogödsel och vattna med lite jäst ivattnet för att främja rotsystemet så skall du se att den kommer igång igen.
Tänk på att inte ge den för stor kruka och att den skall torka ut mellan vattningarna för att främja just blommningen.
Hjälper inte det får du ta till hönsgödsel i små mängder.
Har du den ute under sommaren? Ge den ganska mycket värme i så fall och en skyddad plats.
Lycka till med din pelargon Kram Anne. tongue.gif
kerstine
tack för svaren! jag har endast dressat den med ny jord samt kogödsel, kanske chrysan gör susen. samt (förstås) att jag flyttar in den till ett mindre blåsigt ställe - den står rätt utsatt till nu och "spar" säkert på blommorna till stormen bedarrat eller nåt smile.gif
spotty
Förhoppningsvis kommer den, nästan alla mina är på gång att börja blomma nu. Stora praktfulla "Appleblossom Rosebud" verkar vara den som tar längst tid på sig för att börja blomma.
belle
jag har också den erfarenheten att rosenknoppspelargoner tar längre tid på sig att komma i blom. Än har jag inte sett några knoppar på mina...man får ha tålamod...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon