Snöflinga
Goda vänner inbjudna på påskamat ... men har ide'torka dunno.gif Vet att jag skall ha "laxjansson", ägghalvor, sallad. bagetti ... men sedan då confused.gif Någon som har några käcka tips så tages det tacksamt emot ... gärna någon smaskig efterrät också naughty.gif
Castea
Ingen klassisk påskrätt, men en god Spenatkrans skulle kanske passa på bordet?

SPENATKRANS

375 g hackad djupfryst stuvad spenat
4 ägg
2 dl mjölk
1 dl riven ost
1 finhackad lök
1-1,5 klyftor finhackad vitlök
1 tsk salt
1 krm vit- eller svartpeppar

Tina spenaten. Vispa samman ägg, mjölk, ost, lök och kryddor. Tillsätt spenaten. Häll smeten i en välsmord kransform (ca 1 liter, helst teflon). Grädda i 200°, ca 40 min. Serveras varm eller ljummen med nykokt potatis, kassler eller rökt skinka/picknickbog.

CITAT (Snöflinga @ 04-04-2007, 17:51) *
gärna någon smaskig efterrät också naughty.gif

Den här chokladtårtan är jättesmarrig.

CHOKLADTÅRTA MED ÄGGLIKÖRKULOR, 12 bitar

6 dl socker
3 dl vetemjöl
6 msk kakao
2 tsk vaniljpulver
200 g smält smör
4 ägg

Glasyr:

200 g mörk choklad
3 msk matolja
16 ägglikörkulor (eller påskägg i choklad med likörsmak, t ex Anton Berg)

Smörj en rund form med löstagbar botten. Blanda socker, mjöl, kakao och vaniljpulver. Rör ner margarin och ägg. Rör kraftigt. Grädda ca 30-40 min i 175°. Den ska vara litet kladdig i mitten. Låt svalna.

Smält chokladen i vattenbad och tillsätt oljan. Bred ut över tårtan och tryck dit ägglikörkulorna. Låt stelna.

Servera tårtan med hallonpuré eller aprikospuré.
Snöflinga
Spenatkransen skall absolut med på påskbordet ... tack för den ! Chokladtårtan verkar mer än smarrig tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon