Full version: Min nya syren-häck
Anber
Hej!

Hösten -05 satte vi syrénhäck mot våra grannar på baksidan. Målet e att den ska växa o bli hööööög så insynen dämpas.

Men nu står den där, varje planta fortfarande ca 30-50 cm höga, som strån bara... Ser ju att de "tagit sig" men det ser ju så glest o tanigt ut...

Har inte beskärt de något än! Ska man göra det? Eller kan de stå där några år o växa till sig? Har hört att syrén ofta behöver några år innan de sätter fart!

Har inte gödslat heller...bör man det.
Nu vet jag inte vilken zon jag tillhör. Bor mellan Stockholm o Enköping.

Behöver alla tips som finns

TACK!

Sommartorparn
Det stämmer att syren är långsam innan den sätter igång med att växa. Beskärning behövs inte. Däremot kan man skynda på den genom att hålla fritt från ogräs samt om det blir en torr sommar vattna, vattna, vattna. Ett bra tips är att under försommaren lägga ett tjockt lager med gräsklipp för att täcka jorden runt häckplantorna. Dels förhindrar det till viss del att ogräset tar över, dels hålls funktigheten kvar, och så är det mums för maskarna.
Anber
Hej,

tack för ditt svar :-)

Blir ändå lite fundersam...får nämligen lite olika svar (har skrivit på ett annat forum oxå)
Se svar:

"...Beskärning från början ger en tätare häck nertill. De får då chansen att grena ut sig bättre. Sedan kan du släppa upp den och låte den vara friväxande som syrenhäckar ska vara för att blomma så mycket som möjligt."

" Jag planterade en syren-häck förra året och klippte direkt ner den till 20 cm höjd, och jag kommer att fortsätta att beskära den rätt hårt de kommande åren, lite beroende på hur den tar sig släpper jag upp den 15-20 cm per år. Då förgrenar den sig där man klipper den och du får en tät och fin häck.
Om du bara låter den växa blir den nog rätt gles i många år, det kommer att behövas många rotskott innan den blir tät, och det tar tid."

Hmmmm....ska jag klippa den lite kanske? Vill ju ha den tät ända nedifrån....
Är det rätt tid för det nu??

Sommartorparn
Du kan beskära och därmed uppnå att den förgrenar sig. Men även om du inte beskär så kommer syrenen att bli tät med tiden genom att nya skott växer upp. Det är alltså inte nödvändigt att beskära den. Mycket viktigare, om man vill att den ska komma igång snabbare med att växa, är att ge goda växtbetingelser för rötterna. Beskärningen i sig kan inte ge ökad tillväxt om rötterna har svårt för att utvecklas. Att ha häckplantorna i ett ca 1 m brett dike som man håller ogräsfritt o luckert och vattnar regelbundet under sommaren är en viktigare åtgärd än beskärning. Rotskotten kommer då väldigt fort att fylla ut mellanrummen mellan plantorna.

Frågan har diskuterats ofta här på forumet. Jag ska se om jag kan söka efter några gamla trådar om det.
Anber
Ok...ja men då avvaktar jag nog m beskärning. Va ute o kolla till den idag o man ser ju helt klart att den tagit sig bra ändå. Ska fokusera på vattning o ogräsrensning i år....va lite dålig på det förra året...(skyller på att jag va höggravid ;-) )

Tack för tipsen!
mamamaggan
Har en syrénhäck som blivit lite gles p g a ålder. Har tidigare fått rådet här på Odla att beskära den för att få igång nya rotskott. Det har hjälpt bra tycker jag.

Men man ska skära enda ner och inte lämna stumpar och det har fungerat bra hos oss.
Sommartorparn
Det stämmer att beskärning av äldre syrenhäck stimulerar skott-tillväxt. (Mer skott än man vill ha oftast. flirting.gif )
Men skillnaden är att då finns det ett stort och utvecklat rotsystem som växtkraften kommer ifrån.
mamamaggan
OK då vet jag skillnaden på hur man gör med nya och gamla syrénhäckar.
Sommartorparn
Här:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;hl=syrenhäck

.....har man tidigare diskuterat beskärning av syrenhäck
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon