Full version: Gener?
Tobb
Finns det något sätt att förbättra chanserna för att man får bra anlag till sina frön?
Och hur vet man vilka som är bra? Och hur gör man då för att föra dem vidare till nästa generation? smile.gif

Jag är ju mest för att odla pumpa, och undrar lite vad man ska leta efter på de blommorna man använder smile.gif
Piccante
CITAT (Tobb @ 04-04-2007, 20:06) *
Finns det något sätt att förbättra chanserna för att man får bra anlag till sina frön?
Och hur vet man vilka som är bra? Och hur gör man då för att föra dem vidare till nästa generation? smile.gif

Jag är ju mest för att odla pumpa, och undrar lite vad man ska leta efter på de blommorna man använder smile.gif

Nja här finns lite problem kanske? Om dina pumpor pollineras fritt så vet du ju inte vilka gener det är som överförs? Du måste i så fall börja med ett selektivt urval och handpollinera några plantor för att få frön med önskade egenskaper. Man kan täcka ännu outslagna knoppar med en liten påse av t.ex. nylonstrumpa eller annat material som släpper igenom ljus och luft men inte insekter. Sen får du öppna när blomman är utslagen och pollinera med pensel för hand.

Vad som är en bra pumpa vet jag inte? Det är väl upp till pumpaodlaren att avgöra hur de ska vara g.gif Sen är frågan om de egenskaper du önskar ens nedärvs? Det krävs att du odlar ganska många för att se om alla verkligen blir som du hade tänkt och så får man sortera bort de som inte fick önskat resultat.
Gurkan
Konventionell växtförädling funkar ju så att man drar upp några tusen plantor varje år av nya korsningar och sen selekterar ut de bästa, korsar vidare dessa och upprepar detta under 10-20 år eller så tills man stabiliserat de egenskaper man vill bevara ...

Var på en föreläsning av en professor från Bosnien som jobbade med växtförädling och framförallt då vin (V. vinifera) ... han sa att normalt gick det 70-100.000 vinstockar i försöksodlingar under mer än 10 år innan som kom fram till nåt som var värt att börja föröka.

Ibland kan man ha tur och råka på nån gynnsam mutation eller korsning som ger extremt bra egenskaper ... men det är ganska svårt att bevara denna egenskap. Med vegetativt förökade växter är det såklart lättare att bevara udda egenskaper.

Piccante
En tanke som slog mig i kväll var att det är dax att ta fram min bibel och repetera växternas förökning. Om jag inte är alldeles fel ute och yrar så har egentligen inte befruktningen så mycket med den kommande fruktens egenskaper att göra confused.gif Växter har till skillnad från djur dubbel befruktning och frukten bildas väl från en cell från moderplantan? medan fröna som växten förökas med får hälften av sina gener från moder respektive fader plantan om det sker korsbefruktning? Låter man växter pollineras hej vilt utan kontroll ute i landet så vet man ju inte alls hur nästa generation blir och frågan är om man egentligen vet det om man pollinerar för hand heller???
Får ta och kolla upp detta tror jag blink.gif
RibesRubusVitis
Eller säg så här – det är inte frukten som är frukten… När blomman på ett Aroma-äppleträd befruktas, blir såklart äpplet ett Aroma, oavsett vem som befruktat blomman. Men den genetiska avkomman är ju kärnan som växer upp till något annat, och garanterat inte ett Aroma, även om frömjölet också kommit från Aroma.
Tobb
Gurkan: Aha ohmy.gif Då kanske jag inte ska lägga så stor vikt vid hur jag pollinerar, utan bara ha roligt smile.gif
Gurkan
CITAT (Tobb @ 05-04-2007, 23:02) *
Gurkan: Aha ohmy.gif Då kanske jag inte ska lägga så stor vikt vid hur jag pollinerar, utan bara ha roligt smile.gif

Jag tycker definitivt att du ska ta egna frön för att det är skoj och lärorikt ... men ha rimliga förväntningar. yes.gif
Tobb
Jag kommer ju att fortsätta att pollinera själv, men kommer kanske inte lägga så stor vikt i att välja "rätt".
Men ska försöka att sätta något över blomman innan den blommar, men jag såg ingen bladlus i blomman på den pumpa som växte under fiberduken smile.gif De kanske inte hittar in så lätt, och de kanske blir förvirrade väl inne under duken. För om det kom in något som fllög så försökte de bara komma ut igen...
Men kanske ska testa att ta en blomma från något helt annat? Om det går? På någon som jag tänkte ha på friland... smile.gif

EDIT:Men hjälper det om man pollinerar med hanblommor från stora pumpaplantor eller spelar det ingen roll på storleken nästa år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon